U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Blair als voorbeeld voor reformist

Door Z.C.A. LUYENDIJK
Wat is de overeenkomst tussen Tony Blair en Norman Schwarzkopf, de Amerikaanse generaal? Beide hebben een oorlog gevoerd en beide hebben die gewonnen, als de grote Britse enquêtebureau's er niet net zo naast zitten als de vorige keer, toen een klinkende overwinning voor Labour werd voorspeld maar de conservatieven uiteindelijk wonnen.

Dat Tony Blair een oorlog voert wordt niet door hemzelf geconstateerd, maar door Felix Rottenberg in een column in Vrij Nederland. Anders dan zijn voorgangers Kinnock en Smith, is Blair er zich volgens Rottenberg volledig van bewust dat in een hedendaagse democratie macht uitsluitend verworven kan worden met de steun van de gematigde en welvarende middenklasse. ,,Ik ben niet lid geworden van Labour om een protestbeweging te steunen'', wordt Blair geciteerd in de column van Rottenberg. ,,Ik zit nu sinds 1983 in de oppositiebanken en wordt er doodziek van toe te moeten kijken hoe een rechtse meerderheid het onderwijs en de gezondheidszorg ruïneert.'' Blair zette na zijn verkiezing tot partijleider Labour op zijn kop, schrapte oude rethoriek en gebruikt alle beschikbare methoden en technieken om zijn boodschap uit te dragen. ,,Alle salonsocialisten en commentatoren ter linkerzijde, ikzelf inbegrepen'', schrijft Rottenberg, ,,staan weer klaar om Blair een gebrek aan visie te verwijten en te hekelen omdat het allemaal 'flinterdun' is. Maar anno 2000 zijn verkiezingen uitgekiende marketingoorlogen geworden; dat vereist aanpassing en een groot technisch inzicht. Mocht Blairs missie falen, dan is dat een onrustbarend signaal voor moderne reformisten'', schrijft Rottenberg.

Wie wil weten wat die belangrijke middenklasse zoal beweegt kan bij Elsevier terecht. Steeds intensiever bestudeert dit blad de beslommeringen en angsten van de gemiddelde Nederlander: wonen, criminaliteit, beleggingen, belastingen, gezondheidszorg en de dood. In Elsevier komt het bijna allemaal wekelijks aan bod, als formule, maar ook uit overtuiging. Deze week wordt de huizenmarkt nog eens onder de loep genomen in een verhaal over de 'wooncarrières' van 'burgers' en worden de belastingen die de 'burgers' aan gemeenten moeten afdragen gekraakt. Over de rel in Amsterdam rond de tekorten bij het Gemeentelijk Vervoerbedrijf schrijft het blad: ,,Niemand zou vallen, behalve de reeds gehavende oud-wethouder Rick ten Have (D66). De burger werd zo andermaal bevestigd in een ijzersterk vooroordeel over het openbaar bestuur: pluche plakt beter dan velpon.'' Een niet geheel onbegrijpelijke, maar wel agressieve constatering, die een beetje aangeeft waarom ,,een marketingoorlog'' (Rottenberg) nodig zou kunnen zijn om een geconsolideerde groep mensen te bereiken en te bewegen tot gedragsverandering.

Norman Schwarzkopf klaagt niet over gemeentelijke belastingen. In een door Vrij Nederland overgenomen interview dat hij gaf aan het nieuwe Amerikaanse maandelijkse tijdschrift George, genoemd naar George Washington en onder leiding van John F. Kennedy jr., lezen we dat hij in Florida woont tussen de Arnold Palmer-golfbaan en de 'tenniskliniek' van Nick Bolletieri. De generaal is geen militair meer, maar heeft het nog graag over het leger en de Golfoorlog. ,,Ons leger is gebaseerd op massa'', zegt Schwarzkopf, ,,dat wil zeggen, dat wij, wanneer dat mogelijk is, veel meer materieel en mankracht hebben dan onze vijand.'' Gevechtseenheden blijven nodig, al komt er volgens Schwarzkopf geen grote oorlog meer. Een volgend conflict zal regionaal zijn, ,,dat omhoog borrelt en invloed heeft op de rest van de wereld''. Het kan overal gebeuren, maar niet in Europa, kunnen we uit Schwarzkopf's woorden opmaken. De huizenprijzen kunnen dus blijven stijgen, ook met Labour aan de macht.

NRC Webpagina's
1 MEI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)