M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Bijscholing voor leraren Extra geld voor computers op scholen
Door onze redactie onderwijs
Dit heeft minister Ritzen (Onderwijs) vanochtend aangekondigd. De precieze omvang van de rijksbijdrage voor het eerste jaar maakt hij in mei bekend. De financiering van de overige drie jaren van zijn plan is nog niet rond. Daarover moet het volgend kabinet beslissen. Elke school moet binnen vier jaar over één computer per tien leerlingen beschikken en alle scholen moeten een aansluiting krijgen op een nog op te zetten nationaal computernetwerk. Leraren krijgen verplichte bijscholing. Volgens staatssecretaris Netelenbos (Onderwijs) krijgen scholen nu meer steun dan in het verleden bij de invoering van computers. ,,Vooral bij vrouwelijke leraren is dat van groot belang.'' Voor de ruim 700 middelbare scholen komen er volgend jaar in elk geval 78.000 computers bij, de 8.000 basisscholen krijgen 146.000 computers. De beroepsopleidingen krijgen 35.000 computers en lerarenopleidingen 15.500. Bij deze aantallen zijn ook de duizenden gebruikte computers inbegrepen die het ministerie sinds maart van bedrijven en andere ministeries betrekt. Een deel van het nu uitgetrokken geld is bedoeld om deze geschikt te maken voor moderne software. De computers moeten worden gebruikt bij alle vakken, dus niet alleen voor het vak techniek. Bedoeling van de investering is dat alle leerlingen al op jonge leeftijd leren omgaan met computers, opdat er geen kloof onstaat tussen mensen die wel met computers kunnen werken en mensen die dat niet kunnen. Nederland moet volgens Ritzen een ,,echte kennissamenleving'' worden, die kan concurreren met andere ontwikkelde landen. Nederlandse scholen lopen op computergebied ver achter op bijvoorbeeld Scandinavische scholen, die nu al over één computer per tien leerlingen beschikken. Verder moeten de computers bijdragen aan de grotere zelfstandigheid van scholieren tijdens het leren die de regering voor ogen staat. De leraar moet niet meer alleen kennis overdragen, maar vooral het leerproces van zijn leerlingen begeleiden. Met de aansluiting op het Internet wil Ritzen de internationalisering van het onderwijs bevorderen. Pogingen van het ministerie om computers in te voeren op scholen zijn de afgelopen vijftien jaar nagenoeg mislukt in Nederland. Leraren toonden weinig animo om plaats te maken voor een machine. Volgens hen kregen ze ook te weinig tijd om zich bij te scholen. Gevolg was dat computers (gemiddeld één op de veertig leerlingen) op veel scholen in het plastic in de kast bleven staan en dat veel leerlingen van huis uit meer wisten van computers dan hun leraar.
|
NRC Webpagina's
28 APRIL 1997
|
Bovenkant pagina |