U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Daimler Benz


Daimler wil 35 miljard mark investeren

Door onze correspondent MICHELE DE WAARD
STUTTGART, 16 APRIL. Het grootste industriële concern van Duitsland, Daimler-Benz, wil de komende drie jaar 35 miljard mark investeren, waarvan 15 miljard in onderzoek en ontwikkeling. Dit jaar heeft driekwart van de investeringen in Duitsland plaats.

Dankzij deze maatregelen, maar vooral dankzij gematigde CAO-afspraken zijn 135.000 arbeidsplaatsen in Duitsland gegarandeerd. Bij Daimler-Benz in Duitsland werken ongeveer 223.000 werknemers.

Dit heeft Daimler-topman Jürgen Schrempp vandaag in Stuttgart bekendgemaakt tijdens een toelichting op de jaarcijfers over 1996. ,,Een jaar geleden heb ik harde maar onvermijdelijke maatregelen aangekondigd, die Daimler-Benz weer een eerste-klas-resultaat moesten opleveren'', zei Schrempp. ,,En ik had terugkeer van de winst beloofd.'' Beide zijn gelukt, deelde de bestuursvoorzitter van het concern vanmorgen tevreden mee.

Daimler-Benz behaalde vorig jaar een nettowinst van 2,4 miljard mark op een omzet van 106,3 miljard mark. In 1995 leed het concern nog het grootste verlies uit zijn geschiedenis: 5,7 miljard mark. Dat was tevens het omvangrijkste verlies dat zich ooit in de geschiedenis van het Duitse bedrijfsleven had voorgedaan. Dit was grotendeels het gevolg van enorme afschrijvingen op AEG en Fokker waar Daimler-Benz begin 1996 zijn handen van aftrok. De winst over 1996 was twintig procent hoger dan werd verwacht. Over het vorig jaar zal zelfs weer een dividend worden voorgesteld van 1,10 mark per aandeel. De omzet was tien procent hoger dan in 1995.

,,Dit resultaat bevestigt de juistheid van onze koers'', zei Schrempp. Kenners van de branche menen dat het beleid van de Daimler-topman om terug te keren naar de kernactiviteiten en om alle branchevreemde dochters af te stoten, duidelijk vruchten afwerpt.

De versmelting van Daimler-Benz met Mercedes leidde vorig jaar tot een machtsstrijd in de top, waardoor de voorzitter van Mercedes, Helmut Werner, was gedwongen het concern te verlaten. Hij liet een bloeiende autodivisie achter. Mercedes produceerde vorig jaar een record aantal auto's: 645.000 tegen 590.200 in 1995. Mercedes, inclusief de vrachtwagendivisie, levert met een omzet van ruim 80 miljard mark ruim zeventig procent van de totale omzet van Daimler-Benz. Daimler-Benz wil dit jaar drie nieuwe modellen op de markt brengen: de A-klasse, de CLX, en M-klasse die in de Verenigde Staten wordt geproduceerd.

De lucht- en ruimtevaartdivisie 'DASA' behaalde een omzetstijging van 13 procent op 13,1 miljard mark. Het resultaat verbeterde met 7 miljard mark, maar DASA blijft met 200 miljoen mark nog in de rode cijfers. Het afstoten van Fokker en Dornier Luftfahrt leverde 1,2 miljard mark op.

Het afstoten van dochters en een straf kostenbesparingsprogramma leverde een vermindering van het aantal werknemers bij Daimler-Benz op. Het personeel daalde met 21.000 tot 290.020; hiervan werken er 222.821 in Duitsland.

Het concern wil de kapitaalstructuur versterken met een emissie ter waarde van 1,1 miljard mark. In mei worden meer details over deze converteerbare obligatielening bekendgemaakt.

NRC Webpagina's
16 APRIL 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)