U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Kamer tegen hogere bijdrage aan omroep

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 12 APRIL. Een meerderheid in de Tweede Kamer voelt niets voor de plannen van staatssecretaris Nuis (Media) om het minimale lidmaatschapsgeld voor de omroepverenigingen te verhogen van een tientje naar 25 gulden. Dit blijkt uit de reacties in de Kamer op het wetsvoorstel van Nuis over de herziening van de publieke omroep.

Nuis denkt dat de verhoging van de lidmaatschapsbijdrage vijftig miljoen gulden voor de omroepen kan opleveren. Van iedere 25 gulden moet vijftien gulden aan programma's worden besteed. Bovendien moet op den duur het abonnement op een programmablad losgekoppeld worden van het lidmaatschap van een omroepvereniging. De omroepen moeten aantonen dat ze daadwerkelijk over een achterban beschikken. Het omroepgeeltje zou daarbij als 'instrument' gebruikt kunnen worden.

Volgens de fractie van de PvdA leidt het verhogen van het tientjeslidmaatschap tot ,,ongewenste consequenties''. ,,Individuele omroepen zullen zich weer sterk gaan profileren, terwijl het kabinet en de Kamer juist hebben gekozen voor een sterkere identiteit van de netten'', aldus Kamerlid Van Zuijlen (PvdA). Bovendien vindt Van Zuijlen het niet juist dat alleen leden van omroepen zouden betalen voor een betere programmering. Kamerlid Beinema (CDA): ,,De omroepverenigingen zullen om het ledenverlies zo klein mogelijk te houden hun ledenwerving gaan intensiveren in een concurrentiedrift die tegenstrijdig is met het nauwer samenwerken.'' Ook de Tweede Kamerfracties van SP, RPF, GPV en SGP zijn tegen het voorstel.

De fracties van de VVD en D66 staan in principe wel achter het voorstel om de prijs van het lidmaatschap te verhogen.

NRC Webpagina's
12 APRIL 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)