E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s Kon. Begemann Fokker
|
Begemann wil kosten terug van Fokker
Door onze redacteur GEERT VAN ASBECK
Dat heeft de president-commissaris van Begemann, Tjerk Westerterp, vanochtend desgevraagd meegedeeld. De uitlatingen van Westerterp volgen op de definitieve mislukking van de pogingen het vorig jaar failliet verklaarde Fokker weer op te starten. De curatoren maakten afgelopen maandag bekend daar geen heil meer in te zien. Hoeveel geld Begemann uit de boedel wil hebben is nog niet bekend. Volgens Westerterp hebben in totaal dertig mensen over een periode van een flink aantal maanden aan de herstart van Fokker gewerkt en dient Begemann voor deze kosten ,,gecompenseerd'' te worden. Volgens Westerterp is het logisch dat Begemann de kosten op de boedel probeert te verhalen, want Begemann heeft ,,in het belang van Fokker'' de afgelopen maanden alles in het werk gesteld om de dode vliegtuigmaatschappij tot leven te krijgen. Het ministerie van Economische Zaken, dat zelf nauw betrokken was bij de pogingen om Fokker te redden en in dat kader kosten heeft gemaakt, is niet van plan geld op de boedel te verhalen. ,,Wat wij voor Fokker hebben gedaan hoort bij het werk dat een overheid doet'', aldus een woordvoerder van het departement. De zegsman heeft geen commentaar op de aangekondigde pogingen van Begemann om kosten te verhalen op de boedel. De curatoren van Fokker, die de boedel beheren, waren vanochtend niet bereikbaar voor commentaar. De beursgenoteerde onderneming Begemann zou overigens zèlf niet financieel hebben geparticipeerd in het nieuwe Fokker indien dat van de grond was gekomen. ,,We hadden als raad van commissiarissen wel de raad van bestuur van Begemann (bestuursvoorzitter André Deleye en bestuurslid Jeroen Van den Nieuwenhuyzen -red) toestemming gegeven pogingen te ondernemen Fokker weer op te starten, maar Begemann zou zelf niet financieel deelnemen in de nieuwe combinatie'', aldus Westerterp. Niet Koninklijke Begemann dus, maar de raad van bestuur van Begemann zou in privé, met de vennootschap Deleye Investment Group, 10 procent van de aandelen van het nieuwe Fokker krijgen. Naast Deleye Investment Group zouden ook de Maleisische investeringsmaatschappij Khazanah Nasional, de Nederlandse overheid en Stork aandelen verwerven in het nieuwe Fokker. In het geval de herstart wèl was gelukt, had het nieuwe Fokker Begemann achteraf moeten betalen voor de diensten die Begemann had geleverd in het kader van die herstart, legt Westerterp uit. Hij spreekt in dit verband van ,,een succes-fee''.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |