U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Een pretbedrijf met tegenvallers


Het publiek weet de shows van pretfabriek Endemol wel te vinden, is het niet in de Aalsmeerse en Hilversumse studio's, dan toch zeker op de Nederlandse televisiestations. Voor veel mensen is een bezoek aan een opname een enorme belevenis. Even mogen ze ruiken aan de glamourwereld van de sterren. Als tegenprestatie moeten wel de handen op elkaar om de juiste sfeer in de show te creëren. 'Klapvee' is de nogal denigrerende term die daarvoor in de Nederlandse taal is opgenomen.

Anders dan het publiek, heeft de belegger het tot op heden nog een beetje laten afweten. De koers van het aandeel, in oktober vorig jaar op de Amsterdamse effectenbeurs geïntroduceerd, is sindsdien per saldo nauwelijks gestegen, terwijl de beursindex record na record boekte. De belangrijkste oorzaak van die tegenvallende prestatie is het drama rond Sport7, waarin Endemol participeerde, ook al zetten oprichters John de Mol en Joop van den Ende de opmerkelijke stap een groot deel van de verliezen persoonlijk voor hun rekening te nemen. Gisteren moest het bedrijf opnieuw een tegenvaller melden: Holiday on Ice, de grootste ijsshow ter wereld die vorig jaar zomer werd overgenomen, voldoet niet aan de verwachtingen. Het onderdeel Asterix on Ice wordt vroegtijdig gestopt.

Ondanks de tegenslag volharden De Mol en Van den Ende in hetzelfde optimisme dat ook hun televisiecultuur uitstraalt: het bedrijf, dat 1654 mensen werk biedt, zal blijven groeien en steeds meer winst behalen. Die groei zal vooral in het buitenland gestalte krijgen, want in Nederland is de rek er een beetje uit.

NRC Webpagina's
9 APRIL 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)