U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Afblazen spel-actie van Smiths onterecht

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 28 MAART. Chipsfabrikant Smiths heeft de reclame-actie met de zogenoemde scoorkaarten vorig jaar oktober ten onrechte afgeblazen. De fabrikant heeft zich hiermee schuldig gemaakt aan misleiding. Dat heeft de Reclame Code Commissie verklaard na een klacht van een gedupeerde speler.

De uitspraak heeft geen financiële gevolgen voor Smiths, omdat de commissie de fabrikant niet kan dwingen het geld alsnog uit te keren.

Vorig jaar zomer zette Smiths een reclame-offensief in met de scoorkaarten. Op de kaarten, die in sommige chipszakken waren gestopt, was een balspelmoment weergegeven. Chipsliefhebbers moesten aan de hand van aanwijzingen raden achter welk vakje de bal zich bevond. Wie de juiste vakjes weggekraste, kreeg tien gulden van Smiths.

Eind augustus zetten twee Groningse studenten alle oplossingen op het Internet. Ook gaf het tweetal tips hoe de chipszakken met scoorkaarten te onderscheiden van zakken zonder winstkans. Binnen zes weken werd de pagina 75.000 keer bezocht en bij Smiths ,,stroomden de goede oplossingen binnen'', aldus een woordvoerder.

Deze actie was aanleiding voor de chipsfabrikant om de scoorkaartenactie te beëindigen. Smiths kondigde het eind van de actie aan in advertenties in landelijke en regionale kranten. Het bedrijf verklaarde de scoorkaarten met ingang van 2 oktober ongeldig en nam de kaarten niet meer in behandeling.

Een groot aantal spelers beschuldigde de fabrikant vervolgens dat hij inzendingen die op tijd waren verstuurd toch niet in behandeling nam. René Alsemgeest uit Utrecht diende hierover een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Daarnaast stelde Alsemgeest dat Smiths goede inzendingen die op 2 oktober op de bus waren gedaan ook zou moeten belonen.

De Reclame Code Commissie gaf Alsemgeest op beide punten gelijk. Smiths misleidde klanten, omdat hij goede inzendingen niet honoreerde, terwijl hij de reclameslagzinnen ,,dan win je f 10,-'' en ,,heb je f 10,- gewonnen'' had gebruikt, volgens de commissie.

NRC Webpagina's
28 MAART 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)