E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s Schiphol Ministerie v. Verkeer en Waterstaat Ministerie v. Financien
|
Ministers voor privatisering van Schiphol
Door een onzer redacteuren
De verwachting is dat het kabinet met de privatisering van Schiphol zal instemmen. Daarna kan de Tweede Kamer er zich over uitspreken. Ook moet Verkeer en Waterstaat nog overleggen met de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, die respectievelijk 21,8 en 2,4 procent van de aandelen van Schiphol in handen hebben. De overheid heeft nu nog 75,8 procent van de aandelen Schiphol in portefeuille. Het is nog niet duidelijk of de privatisering van Schiphol zal gebeuren door beursgang of door plaatsing van de aandelen bij institutionele beleggers, zoals verzekeraars en pensioenfondsen. De overheid zal zich over de wijze van privatisering van Schiphol laten adviseren door een financiële adviseur, zoals eerdere privatiseringen van staatsbedrijven (KPN, DSM) ook gebeurde. De KLM heeft eerder al laten weten ook een belang in Schiphol te overwegen. Daarmee denkt de KLM haar belangen, die in eerste instantie de afhandeling van vracht en passagiers betreffen, beter te kunnen behartigen. Jorritsma en Zalm baseren hun voorkeur voor privatisering op een onderzoek, uitgevoerd door het onderzoeksbureau Arthur D. Little. Daarin is bekeken in hoeverre kan worden voorkomen dat Schiphol misbruik zou kunnen maken van zijn monopoliepositie. De luchthaven stelt namelijk zelf de tarieven vast voor landingsgelden van vliegtuigmaatschappijen. Vooral de KLM had om die reden bedenkingen over de privatisering van Schiphol. Volgens het onderzoek kan misbruik worden voorkomen door de tarieven wettelijk vast te leggen. Zo kan de overheid de ontwikkeling van landingsgelden en passagiersgelden blijven controleren. Minister Jorritsma is ook bereid na privatisering een minderheidsbelang in Schiphol te houden. Hoe groot dat zal zijn is nog niet bekend. Bij een minderheidsbelang van het rijk kan Verkeer en Waterstaat een rol blijven spelen bij onderhandelingen over landingsrechten. De KLM was bang dat het na privatisering van Schiphol moeilijker zou worden om met andere overheden te onderhandelen over bijvoorbeeld landingsrechten op nieuwe bestemmingen. Directeur H. Smits van Schiphol liet vorig jaar ook weten voorstander te zijn van een minderheidsbelang van de overheid, gezien het nationale maar ook het internationale belang van een goed geoutilleerde luchthaven. Arthur D. Little deed vorig jaar op verzoek van Zalm en Jorritsma een onderzoek naar mogelijke privatisering van Schiphol. Arthur D. Little stelde dat privatisering van Schiphol belangrijk is voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven tot een internationaal knooppunt voor passagiers en vracht. De KLM bekijkt met argusogen de activiteiten waarmee Schiphol zich probeert te ontwikkelen tot een eigentijds bedrijf dat aansluiting wil houden met de grote drie in Europa, Heathrow (Londen), Frankfurt en Charles de Gaulle (Parijs). Zo werkt Schiphol met een aantal vliegvelden samen op het terrein van 'luchthaven-management' en wordt de bedrijvigheid rond Schiphol (winkels, bedrijven) steeds belangrijker. KLM is daardoor bang op de tweede plaats te komen.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |