U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Berlusconi krijgt tijd voor verkoop van tv-imperium

Door onze correspondent
ROME, 18 MAART. De Italiaanse mediamagnaat en oppositieleider Silvio Berlusconi heeft van het centrum-linkse kabinet in Italië nog een jaar de tijd gekregen om zijn dominerende positie in de commerciële tv te beperken. Volgens een wetsvoorstel dat in de Senaat is gepresenteerd door het kabinet, wordt de huidige situatie bevroren tot april 1998. Pas dan zou Berlusconi een van zijn drie commerciële zenders verkocht moeten hebben of moeten hebben omgevormd in een beperkt toegankelijke zender, bijvoorbeeld voor betaaltv. Ook de staatsomroep RAI kan tot die tijd over drie zenders blijven beschikken. Volgens een vonnis van het Constitutionele Hof had Berlusconi al in augustus vorig jaar een van zijn zenders moeten afstoten of omvormen. Premier Prodi had hem na zijn verkiezingsoverwinning in mei vorig jaar nog een half jaar extra gegeven.

Van verschillende kanten is zowel Berlusconi als het kabinet verweten koehandel te bedrijven. Hoewel Berlusconi's positie onder druk staat en zijn bondgenoten regelmatig zijn optreden in het openbaar ter discussie stellen, is hij nog steeds de leider van het blok van rechtse oppositiepartijen. Hij voert geen frontale oppositie, maar stelt zich gematigd op tegenover het kabinet, in ruil voor een soepele opstelling ten aanzien van zijn mediamacht. Minister van post Antonio Maccanico heeft bij eerdere gelegenheden gezegd dat het probleem te gecompliceerd is voor een snelle oplossing. Afslanking van Berlusconi's tv-imperium zou problemen voor de werkgelegenheid kunnen geven. Bovendien hebben de regeringspartijen problemen met herstructurering van de RAI, waarover zij stevige controle uitoefenen. Volgens het wetsvoorstel zullen in januari 1998 nieuwe frequenties worden vastgesteld en toegewezen. Zowel Berlusconi's tv-holding Mediaset als de RAI worden uitgenodigd om de tussenliggende periode te gebruiken voor herstructurering. Een van Berlusconi's zenders zou tegen betaling de kabel of de satelliet op moeten (in Italië bestaat nog vrijwel geen kabel-tv). De RAI zou een herstructurering door moeten voeren waarbij op een van de drie netten geen reclamespotjes meer te zien zouden zijn. De toewijzing van nieuwe frequenties zou het ook de zender Telemontecarlo mogelijk moeten maken heel Italië te bestrijken. Deze zender dekt nu zeventig tot tachtig procent. De eigenaar van Telemontecarlo, filmproducent Vittorio Cecchi Gori, heeft gezegd dat hij ernaar streeft naast de RAI en Berlusconi de derde belangrijke speler in het Italiaanse tv-landschap te worden. Hij heeft voor volgend jaar de rechten op het voetbal gekocht, maar het is nog onduidelijk of hij het toegezegde bedrag op tafel kan leggen.

NRC Webpagina's
18 MAART 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)