U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


VNU


VS zorgen voor hogere winst VNU

Door een onzer redacteuren
HAARLEM, 18 MAART. Vooral dankzij de stijgende verkopen van zakelijke informatie in de Verenigde Staten is de netto winst van het uitgeversconcern VNU in 1996 gestegen met 16 procent tot 316 miljoen gulden.

De omzet van de Haarlemse uitgever groeide met 10 procent tot 3,4 miljard gulden. De cijfers zijn gecorrigeerd voor buitengewone resultaten. De verkoop van de Amerikaanse uitgeefdochter Disclosure bracht de nettowinst van VNU inclusief buitengewone baten in 1995 op 430 miljoen gulden. Bestuursvoorzitter drs. J. Brentjens zei vanochtend tijdens de jaarlijkse persconferentie dat hij voor 1996 terugkijkt op een ,,heel bevredigend jaar'', waarbij nagenoeg alle activiteiten groei vertoonden. De zakelijke uitgaven in de Verenigde Staten lieten in 1996 een bedrijfsresultaat zien van 143 miljoen gulden tegen 98 miljoen gulden een jaar eerder. De marge (bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) steeg daarmee van 13,8 procent naar 17,7 procent. Het bedrijfsresultaat van de Amerikaanse activiteiten komt inmiddels in de buurt van VNU's traditionele activiteiten: de publiekstijdschriften. Daar steeg het bedrijfsresultaat van 164 miljoen naar 192 miljoen gulden. Ook de marge verbeterde, van 13,5 procent naar 15,1 procent. Minder goed ging het in de dagbladensector, waar de marges slonken van 13,7 procent naar 12,4 procent. VNU is eigenaar van een groot aantal regionale kranten, die zich vooral in het zuiden van het land concentreren. Het bedrijfsresultaat van de divisie steeg nog wel met een miljoen gulden tot 89 miljoen, maar bleef volgens de uitgever achter bij de verwachtingen. VNU schrijft de tegenvallers toe aan een verdere stijging van de papierprijs en aanloopkosten voor regionale televisie, die bij de uitgever kennelijk binnen de dagbladdivisie worden verrekend. Er wordt samengewerkt tussen regionale dagbladen en regionale televisiezenders die nog in de kinderschoenen staan. VNU is er net niet in geslaagd de activiteiten op het gebied van commerciële televisie uit de rode cijfers te houden. Het verlies bedraagt een miljoen gulden op een omzet van 261 miljoen gulden. Een jaar eerder werd nog 36 miljoen gulden verdiend. VNU, met belangen in het Vlaamse VTM en de Holland Media Groep (RTL en Veronica) verwacht overigens wel dat de resultaten uit commerciële televisie weer gaan stijgen. Bestuursvoorzitter Brentjens zei vanochtend dat VNU afgelopen jaar, toen televisie zwaar onder druk stond, heeft overwogen haar belangen af te stoten. De uitgever ziet daar nu echter van af. Hij benadrukte dat er ook met geen enkele partij over een overname wordt gesproken. Op het gebied van televisieproduktie zoekt VNU wel naar acquisities voor de vorig jaar opgerichte CVI Mediagroep, waarvan de producent IDTV het belangrijkste onderdeel vormt. VNU verwacht dat de netto winst in 1997 verder zal stijgen. Per aandeel steeg de netto winst voor buitengewone resultaten eveneens met 16 procent tot 1,67 gulden.

Het dividend wordt verhoogd van 48 cent tot 55 cent. Het aandeel VNU zakte vanmorgen 30 cent tot 40,60 gulden, maar had de algemene stemming op het Damrak tegen.

NRC Webpagina's
18 MAART 1997


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)