U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Intel wilde kritische publicaties verhinderen

Door onze correspondent
NEW YORK, 14 MAART. Chipproducent Intel heeft druk uitgeoefend op twee Duitse computertijdschriften om een kritisch artikel over de volgende generatie chips niet te publiceren. Dat heeft het bedrijf bevestigd.

C'T Magazin fuer Computertechnik en PC Professionelle publiceerden in januari en februari artikelen over de Pentium II, een nieuwe generatie chips die Intel halverwege dit jaar op de markt brengt. De bladen, eigendom van uitgeverij Ziff-Davis, hadden de hand weten te leggen op computers met de nieuwe chips en waren kritisch over de prestaties. Intel waarschuwde de bladen dat publicatie van een artikel consequenties kon hebben voor advertenties in de tijdschriften. Boze sympathisanten hebben uit protest via Internet ontelbare e-mails naar intel gestuurd.

Intel, gevestigd in Santa Clara, Californië, is 's werelds grootste producent van microprocessors of chips, de hersens van de personal computer. Ziff-Davis is een Amerikaans uitgeversconcern. De Amerikaanse en Britse zusterbladen van de Duitse tijdschriften binnen hetzelfde concern namen de publicatie niet over omdat het artikel gebaseerd was op prototypes van de nieuwe chip.

Intel erkent dat het druk heeft uitgeoefend, maar stelt dat de chips niet bestemd zijn voor gebruik, zelfs niet als testversie. Intel beschouwt de produkten nog als geheim. Het produkt dat de Duitse bladen hadden is volgens Intel nog niet af. ,,Deze chips hebben nog niet het prestatieniveau van het eindprodukt'', aldus Intel-woordvoerder Tom Waldrop. Niettemin vindt het bedrijf dat niemand binnen Intel de publicaties had mogen dreigen met het terugtrekken van advertenties. De daden van Intel om druk uit te oefenen op bladen en de verkoop van advertenties te koppelen aan redactioneel beleid gaan volgens waarnemers heel ver. Volgens de New York Times gebeurt het vaker dat Amerikaanse computer- en softwareconcerns invloed proberen uit te oefenen op publicaties. Ze zouden daarbij verder gaan buiten de VS dan in eigen land.

NRC Webpagina's
14 MAART 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)