M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Beleidsmakers Onderwijs zetten computeroffensief in
Door FREDERIEK WEEDA
De bewindslieden hameren op de noodzaak kinderen al op de basisschool met computers te leren omgaan. De Informatie Communicatie en Technologie-nota (ICT), waarin ze een investering van naar verwachting ruim een miljard gulden zullen aankondigen en aangeven wat scholen op ICT-gebied moeten realiseren, wordt gepresenteerd op 15 april. Wat vijftien jaar lang is mislukt in Nederland, moet nu goed gaan: computers moeten een wezenlijk onderdeel worden van alle niveaus in het onderwijs, aldus de bewindslieden. Anders groeit de kloof tussen jongeren die wel of niet met computers kunnen werken en wordt Nederland nooit een ,,echte kennissamenleving'' die kan concurreren met andere ontwikkelde landen. In Nederland beschikken scholen over één computer per veertig leerlingen; in Scandinavië bijvoorbeeld is dat één op tien. ,,Computers kunnen de ongelijke kansen van individuele kinderen wegnemen'', zo onderbouwde Ritzen woensdagavond zijn pleidooi voor informatisering. Scholieren kunnen op een computer lessen volgen in hun eigen tempo, in tegenstelling tot in de klas. ,,Scholen hebben dus nieuwe computers nodig die geschikt zijn voor CD-rom en internet, en geen afdankertjes'', zei Ritzen, met een knipoog naar collega Zalm van Financiën die het ministerie van Onderwijs onlangs duizenden tweedehands computers heeft toegezegd. Oorzaak van de mislukking van de informatisering van het onderwijs tot nu toe is, dat scholen sinds 1985 wel computers kregen, maar verder weinig middelen voor software of begeleiding bij de omgang met computers. Bovendien liepen leraren niet warm voor computers. Op een enkele fanatiekeling na hebben ze de computers nauwelijks gebruikt. Veel leerkrachten toonden zich niet enthousiast omdat ze vreesden zelf overbodig te worden. Niets daarvan, benadrukken Ritzen en Netelenbos nu: ,,Computers worden een kompas in het onderwijs en leraren moeten optreden als gids in het kaartlezen'', zo omschrijft Ritzen hun rol. Ritzen riep educatieve uitgevers op meer te investeren in geschikte softwareprogramma's voor scholen. De uitgevers hadden zulke programma's de laatse jaren niet ontwikkeld, omdat de scholen de nieuwe software niet konden afnemen, omdat zij met verouderde computers zaten of geen geld hadden voor de aankoop. Ook de lerarenopleidingen zouden te weinig aandacht besteden aan de informatisering van het onderwijs die hun studenten straks in de praktijk moeten doorvoeren. Wie het offensief nu in elk geval toejuicht, is het bedrijfsleven. En dát juichen de bewindslieden weer toe. ,,Verlicht eigenbelang'', zo verklaarde VNO/NCW-voorzitter Blankert dinsdag de steun die bedrijven willen geven aan de informatisering van het onderwijs. ,,We hebben veel belang bij schoolverlaters die met computers kunnen omgaan.'' Woensdagavond zei wethouder Van der Aa het Amsterdamse bedrijfsleven graag te betrekken bij de informatisering van het hoofdstedelijk onderwijs. H. Groen, directeur bij het adviesbureau Boer en Croon, opperde de mogelijkheid telkens enkele leraren kosteloos te laten meelopen bij de grootschalige computertrainingen voor bedrijfspersoneel. Sponsoring van schoolcomputers en software door bedrijven wil Van der Aa buiten de deur houden, benadrukte hij woensdag. De wethouder wil eerder een 'maatschappelijke coalitie' tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Bedrijven zouden basisscholen kunnen 'adopteren' en scholieren via het internet laten communiceren met, onder andere, bedrijven. Ritzen en Netelenbos dringen ook aan op dergelijke samenwerking. Wat het ministerie wel eist, maar niet betaalt, moeten bedrijven opknappen, zo vat A. Loosman, bestuurslid van acht katholieke basisscholen in Almere, die samenwerking wat cynisch samen. ,,We zien nu heus wel dat we mee moeten in het informatietijdperk, maar we krijgen het geld niet uit Zoetermeer.'' En zij kan het weten, zegt ze, want zij is penningmeester. De paar computers die de Almerese basisscholen hebben zijn geschonken door ouders, via hun werk, of door bedrijven. Volgens Loosman moeten scholen één bedrag krijgen, dat ze verplicht aan computers moeten besteden. ,,De 4.000 gulden die we er nu jaarlijks voor krijgen, gaat op aan de kapotte verwarming en schoonmaak. Op één school hier maken de leraren van lieverlede nu zelf schoon.''
|
NRC Webpagina's
14 MAART 1997
|
Bovenkant pagina |