U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Heineken


Winst van Heineken 1,4 pct omlaag

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 14 MAART. De netto winst van Heineken is afgelopen jaar gedaald met 1,4 procent, van 664 miljoen in 1995 tot 655 miljoen gulden in 1996. Het bedrijfsresultaat kroop een fractie omhoog van 1,006 miljard tot 1,012 miljard gulden.

De netto omzet steeg met 20 procent van 10,1 miljard tot 12,2 miljard gulden, vooral dank zij de overname van een aantal bedrijven in Europa en de hogere dollarkoers. Heinken verwacht voor 1997 een winstgroei.

Dat heeft de bierbrouwer vanochtend bekendgemaakt. De winstdaling is conform de verwachtingen die Heineken afgelopen najaar uitsprak. Op de beurs opende het aandeel Heineken vanochtend na bekendmaking van de cijfers met 6 gulden hoger op ruim 335 gulden om vervolgens in de loop van de ochtend terug te zakken naar 331,50 gulden. Heineken stelt voor hetzelfde dividend uit te keren als vorig jaar: 3,50 gulden. Vorig jaar september is al een interim-dividend van 1,50 gulden uitgekeerd.

Dat de winst naar beneden ging terwijl de omzet flink toenam, schrijft Heineken mede toe aan het feit dat de acquisities die de bierbrouwer het afgelopen jaar consolideerde (zoals Fischer en Groupe Saint-Arnould uit Frankrijk, Birra Moretti uit Italië, Zlaty Bazant uit Slowakije) relatief lage marges hadden. Bovendien was er sprake van een druk op de verkoopprijzen van de standaardbieren, met alle gevolgen van dien voor de marges. ,,Door toenemende concurrentie en de voortgaande concentratie van de levensmiddelenhandel was het niet mogelijk de gestegen kosten geheel door te berekenen in de verkoopprijzen van bieren in het standaardsegment.'' De winst werd ook gedrukt door voorzieningen voor herstructureringen in met name Europa ,,De voorzieningen lagen aanzienlijk boven het niveau van 1995.''

Afgelopen jaar investeerde Heineken 2,1 miljard gulden in vaste activa en acquisities. De solvabiliteit van Heineken is gedaald van 52,7 procent naar 46,2 procent.

Heineken heeft in 1996 meer bier verkocht dan in 1995. In Europa was in de meeste landen sprake van een lagere bierconsumptie. Hier hadden de verkopen te lijden onder het matige weer en de zwakke economie in een aantal landen, waardoor in vergelijking tot 1995, exclusief acquisities, in totaal 0,9 miljoen hectoliter minder werd verkocht. Dit werd grotendeels gecompenseerd door de stijging van de afzet in Amerika en Azië. In Centraal Afrika, met name in de landen Zaïre, Burundi en Rwanda, is sprake van een bijzonder moeilijke situatie. Bestuursvoorzitter Vuursteen zegt in het vanochtend uitgegeven persbericht dat de ontwikkelingen in dit gebied Heineken ,,grote zorgen baren''. ,,Onze waardering gaat dan ook uit naar de medewerkers, die daar onder vaak zeer moeilijke omstandigheden hun werk doen.''

NRC Webpagina's
14 MAART 1997


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)