U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Fokker openbare verslagen v/d curatoren
Ministerie van Economische Zaken
Stork


Nederlandse partners eens over Fokker

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 13 MAART. Stork, Economische Zaken en Begemann-topman Deleye zijn het eens over de redding van Fokker. Daartoe is vanmiddag een memorandum of understanding tussen de betrokken partijen ondertekend.

Dit hebben woordvoerders bij EZ en Stork vanmiddag bevestigd. Stork neemt deel in het nieuwe Fokker door de inbreng van een onderdeel van Fokker Aviation (Fokker Services/onderhoud en onderdelen). Stork doet dit volgens betrokkenen weliswaar met tegenzin, maar het was een eis van de andere partijen om tot overeenstemming te komen.

De betrokken partijen onderstrepen dat de overeenkomst nog geen reden voor euforie is. ,,Het is een stap in een lang traject'', aldus een woordvoerder van Stork. Bedoeling van de overeenkomst is de Nederlandse neuzen één kant op te krijgen. Vervolgens zal het Fokker reddingsteam contact opnemen met potentiële Maleisische financiers voor het schrijven van een businessplan. Ook bij Economische Zaken wordt gewaarschuwd voor al te veel optimisme.

Minister Wijers probeert ieder optimisme over een mogelijke herstart van de vliegtuigbouwer te temperen. Hij zei dat er hooguit sprake is van een strohalm. ,,Later moet blijken of dit een boom wordt.''

Toch melden bronnen rond Fokker dat met name Stork wat toeschietelijker is geworden en bereid zou zijn meer geld voor het nieuwe Fokker uit te trekken dan de 10 procent van het eigen vermogen waar Stork tot nu toe van uit ging. Volgens D66-Tweede Kamerlid J. van Walsem geeft ondertekening van een memorandum of understanding ,,houvast voor het ontwikkelen van een business plan''. ,,Maar eerst zien dan geloven'', aldus Van Walsem. ,,Het schrijven van een goed business plan is tot nu toe altijd het probleem geweest bij Fokker. Waarom zou nu wel lukken wat tot nu toe elke keer fout liep?''.

Van Walsem waarschuwt ervoor geen ,,lichtvaardig avontuur'' aan te gaan dat de werkgelegenheid van de 2.500 medewerkers van het Stork-bedrijf Fokker Aviation in gevaar brengt. ,,Met die werkgelegenheid zit het nu goed. Een nieuw Fokker zal hooguit werk bieden aan 900 mensen'', zegt Van Walsem.

De afgelopen weken is onder leiding van de Belgische zakenman A. Deleye koortsachtig gewerkt aan een business plan voor een nieuwe start van Fokker. De Maleisische regering heeft zich via de staatsonderneming Khazanah bereid verklaard voor 1,1 miljard in een nieuw Fokker te stappen in ruil voor een belang van 49 procent. Het eist daarvoor wel medewerking van Nederlandse partijen.

Naast het ministerie van Economische Zaken, dat van belang is in verband met steunverlening, speelt vooral machinebouwer Stork een belangrijke rol. Stork is eigenaar van Fokker Aviation, waarin de levensvatbare onderdelen van de vliegtuigbouwer zijn ondergebracht.

NRC Webpagina's
13 MAART 1997


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)