K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
Verlaat pronkstuk 'nouvelle violence'
Door HANS BEEREKAMP
Een sleutelfilm in dit programma had Laws of Gravity moeten worden, de in 1991 in twaalf dagen, voor het onwaarschijnlijke budget van 38.000 dollar in Brooklyn opgenomen debuutfilm van regisseur Nick Gomez. De hoofdrol, in dit aan Scorsese's Mean Streets herinnerende epos over constant op scherp staande kruimelgangsters, werd vertolkt door Peter Greene. In 1994 was hij te zien als de sadistische motoragent Zed in Tarantino's Pulp Fiction, en had toen al de hoofdrol gespeeld van een schizofrene, mogelijke kindermoordenaar in het pas later voltooide Clean, Shaven van Lodge Kerrigan. Vlak voor het festival trok Gomez echter zijn film terug uit het Rotterdam-programma, ten gunste van een Europese première in het Forum van Berlijn. Daar werd de film bekroond met een van de vele niet-officiële prijzen. Desondanks kreeg Laws of Gravity internationaal noch in Amerika een wijde verbreiding. Emile Fallaux, de toenmalige directeur van Rotterdam, besloot het daaropvolgende jaar Laws of Gravity te negeren, ook omdat de trend aan het overwaaien was. Fallaux begon al een beetje genoeg te krijgen van 'al die goedkope films over mislukte cocaïne-dealtjes'. Gomez' film onderscheidt zich door de zenuwachtige vormgeving, alsof de camera voortdurend onder dezelfde druk staat als de hoofdpersonen. Het is geen cinematografisch hoogstandje, maar wel een voorbeeld van de onafhankelijke Amerikaanse cinema, die zijn inspiratie op straat vindt. Op initiatief van een aantal kleinere filmhuizen wordt Laws of Gravity nu tijdelijk in Nederland geïm- porteerd voor een bescheiden tournee. De film, al bijna een historisch curiosum, is deze week te zien in Paard, Den Haag (do vr) en het Groninger Cultfilmfestival (vr za).
|
NRC Webpagina's
12 MAART 1997
|
Bovenkant pagina |