U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    K U N S T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

T I T E L : The Evening Star
R E G I E : Robert Harling
M E T : Shirley MacLaine, Juliette Lewis, Miranda Richardson, Marion Ross, Bill Paxton, Ben Johnson, Jack Nicholson

In: 10 theaters.

Alles draait om oma in de Shirley MacLaine Show

Door HANS BEEREKAMP
In 1984 kreeg de film Terms of Endearment vijf Oscars, waaronder die voor beste film, hoofdrolspeelster Shirley MacLaine, bijrolacteur Jack Nicholson en de debuterende regisseur James L. Brooks. Nu was Brooks op dat moment al een veteraan, als producent en regisseur van vele televisieseries, zoals The Mary Tyler Moore Show.

De verrassende kracht van Terms of Endearment was dat Brooks het huis-, tuin- en keukenmateriaal van een 'sitcom' (situation comedy) had weten te verwerken tot een tegendraads melodrama. Gedurende dertig jaar volgden we een gezin in Houston, althans de bemoeizuchtige 'southern belle' Aurora (MacLaine), haar door al die verre van onbaatzuchtige liefde verstikte dochter (Debra Winger) en een door MacLaine aanbeden voormalige astronaut (Jack Nicholson). Na te zijn gevlucht in een weinig inspirerend huwelijk en drie kinderen te hebben gekregen, sterft Winger aan kanker en kraait MacLaine's bekrompen egoïsme nog steeds koning.

Met het vervolg op Terms of Endearment, wederom gebaseerd op een roman van Larry McMurtry, had Brooks niets meer te maken. Voor de regie van The Evening Star, waarin MacLaine het karakter van Aurora mag botvieren op haar kleindochter (Juliette Lewis) en twee kleinzonen, werd een andere debutant ingehuurd, Robert Harling, de schrijver van de oppervlakkige familiekronieken met sterke vrouwen Steel Magnolias en The First Wives Club. De ironie wil dat Harlings scenario en regie van The Evening Star zo weinig afstand nemen van de simpele aaneenschakeling van grote en kleine gebeurtenissen in het leven van de hoofdrollen, dat het nu pas echt televisie geworden is.

Je zou de film ook Alles draait om oma hebben kunnen noemen, ofwel The Shirley MacLaine Show. Volgens het bekende tv-stramien van de zogenaamde 'spin-off' zijn voormalige bijfiguren, zoals een dienstbode (Marion Ross) en een bazige buurvrouw (Miranda Richardson) tot hoofdpersonen verheven, en keren eerdere hoofdrollen (Nicholson) terug in een gastoptreden. Verder zijn er wel dertig intriges (een kleinzoon in de gevangenis, een affaire met een jongere neptherapeut, de dood van een aanbidder, de televisie-ambities van de kleindochter, een ziekenhuisopname, de geboorte van een achterkleinkind) zonder dat er ooit één fatsoenlijk afgewerkt wordt of betekenis voor de rest van het verhaal krijgt. De muziek zwijmelt maar door, de zon gaat onder in de Golf van Mexico en MacLaine schmiert er danig op los. Het is wel zeker dat The Evening Star (geen naam van een krant, maar een poëtische verwijzing naar het charisma van de levensavond) niet meer dan een voetnoot kan zijn bij Terms of Endearment.

NRC Webpagina's
12 MAART 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)