U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Winkelketens voorzien pas laat succes chipkaart


ZWOLLE, 4 MAART. Het succes van de elektronische portemonnee zal nog enige tijd op zich laten wachten. In het jaar 2004 zullen consumenten hooguit 5 tot 10 procent van alle betalingen met de Chipknip van de banken of de Chipper van Postbank en PTT Telecom verrichten. Om deze reden zien Edah, C&A, Esso en Hema voor hun klantenkaart af van Chipper-technologie.

Dit stelde Edah-directeur W. Brugman gisteren in Zwolle bij de introductie van de Prima-card, een gezamenlijke chipkaart waarmee klanten kunnen sparen voor kortingen bij de vier bedrijven.

De chipknip-uitgevende banken zelf schermen met een NIPO-enquête van vorige maand, waarin maar liefst 70 procent van de ondervraagden aangaf in de toekomst gebruik te zullen maken van de elektronische portemonnee.

De door Edah genoemde getallen passen dan ook alleen in het worst-case scenario van de banken. ,,Wij verwachten in 1999 al tussen de 500 miljoen en 1 miljard transacties met de Chipknip, dat komt overeen met 5 tot 10 procent van het totaal. Na de invoering van de Euro, in 2002, rekenen we erop dat 20 procent van alle betalingen met de Chipknip wordt verricht'', aldus een woordvoerder.

De deelnemers aan de Prima-card gaan er hoe dan ook van uit dat de consument die chipt vooral gebruikmaakt van de betaalkaarten van de banken zelf. ,,Dat maakt het voor ons overbodig ook nog eens een betaalfunctie aan onze klantenkaart toe te voegen'', aldus Brugman.

Aanvankelijk zou de Prima-card worden uitgerust met de Chipper van Postbank en PTT Telecom. Of de Chipper, waarop ook plaats is voor spaarprogramma's en bijvoorbeeld een busabonnement, ooit een plaatsje krijgt op de Prima-card willen de kaartuitgevers niet zeggen.

Dat de deelnemers in Prima-card in juni nog aankondigden dat zij met de Chipper in zee gingen, komt omdat zij toen nog hoge verwachtingen koesterden over de multifunctionaliteit van de chip. Brugman: ,,Alleen al de veiligheidseisen van de Nederlandsche Bank leggen een dusdanige claim op de capaciteit van de chip dat er weinig ruimte overblijft voor andere toepassingen.''

De proef met Prima-card loopt tot eind oktober uitsluitend in Zwolle. Bezitters van de plastic kaart krijgen bij de deelnemende bedrijven één punt bij vijf liter brandstof of iedere tien gulden die zij besteden. De Prima-punten kunnen worden ingewisseld tegen waardebonnen, te verzilveren voor aankopen bij de vier partners.

De vier willen via het nieuwe loyaliteitsprogramma hogere omzetten behalen, onder meer door te verwachten nieuwe klanten. Ook verschaft de kaart de bedrijven beter inzicht in het koopgedrag. Edah, C&A, Esso en Hema, bedrijven waarvan de klantenprofielen volgens Brugman sterk op elkaar lijken, willen in Zwolle de komende maanden 20.000 kaarten uitzetten. Slaagt de proef, dan volgt begin volgend jaar de landelijke introductie. (ANP)

NRC Webpagina's
4 MAART 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)