U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Murdoch trekt investering in Japanse tv terug

Door onze correspondent HANS VAN DER LUGT
TOKIO, 4 MAART. Rupert Murdoch en zijn Japanse partner Masayoshi Son hebben gisteren hun aandelen in het Japanse televisiebedrijf Asahi verkocht aan de grootste aandeelhouder in het televisieconcern, het gelijknamige dagblad Asahi.

De Australische mediamagnaat Murdoch en Son zorgden in juni 1996 voor een grote verrassing door 21,4 procent van de aandelen van Asahi over te nemen van het bedrijf Obunsha. De overname was de eerste directe buitenlandse investering in de Japanse mediamarkt. De plannen destijds waren dat de zender een rol zou moeten spelen in JSkyB, een nieuw op te zetten satellietzender van Mur doch en Son voor de Japanse markt.

Aandeelhouders uit de Asahi-groep onder leiding van dagbladuitgever Asahi, met een aandelenpercentage van 34 procent, bleken echter fel gekant tegen de inmenging. Pogingen van Son om eigen medewerkers benoemd te krijgen in de directie van de televisiezender werden afgewezen. ,,Er was een sterke wens van Asahi om de aandelen terug te krijgen'', zo zei Son gisteravond voor de Japanse televisie. Murdoch en Son ontvangen van de televisiezender hetzelfde bedrag, 41,75 miljard yen (632 miljoen gulden), als ze eerder hebben betaald.

De Nihon Keizai Shinbun (Japans economisch dagblad) kopte vanmorgen: ,,Misrekening van Murdoch en Son''. Het blad meent dat het besluit tot overname van de aandelen vorig jaar door Murdoch is genomen zonder rekening te houden met de Japanse omstandigheden, met name de negatieve reacties die een dergelijke overname zonder goed overleg oproept. ,,Murdoch heeft op de verkeerde knoppen gedrukt'', aldus de krant. Hetgeen als resultaat had dat Asa hi direct in juni een 'hoofdkwartier voor tegenmaatregelen' in het leven riep.

Het dagblad Asahi is een van de grootste kranten Japan met een oplage van 8,2 miljoen. Net als de andere vier grote Japanse kranten is het nauw gelieerd met een eigen commerciële televisiezender en het duldde niet dat het duo Murdoch en Son een wijziging in deze verhoudingen brengt. ,,Met het oog op onze eigen plannen op het gebied van multimedia is de televisiezender Asahi voor ons zeer belangrijk'', zo zei de president van het dagblad Asahi, Muneyuki Mats ushita, gisteren tijdens de gezamenlijke persconferentie met Mur doch en Son.

Murdoch zelf zei gisteren in Tokio dat het belangrijk is om ,,vriendschappelijke relaties te onderhouden met dagblad Asahi''. Matsushita zei dat Asahi zijn medewerking zal geven aan het JSkyB-project van Murdoch en Son, alhoewel de vorm waarin dat zal gebeuren nog ,,nader moet worden bestudeerd''. Murdoch en Son openbaarden hun plannen voor het JSkyB-project afgelopen december en de uitzendingen zouden volgende maand moeten beginnen. Ook het elektronicaconcern Sony heeft interesse getoond in deelname aan het project.

NRC Webpagina's
4 MAART 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)