M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Televisie helpt kind nieuws te onthouden
De combinatie van nieuws en beelden in het Jeugdjournaal is effectiever dan wanneer een kind precies dezelfde informatie alleen zwart op wit krijgt gepresenteerd, ontdekten de pedagogen drs. J. Walma van der Molen en prof.dr. T. van der Voort van de Rijksuniversiteit Leiden (RUL). Zij deden onderzoek bij 152 leerlingen uit de groepen 6 en 8 van vijf basisscholen in Leiden. Daarbij geldt echter wel één belangrijke voorwaarde, benadrukt Walma van der Molen: de beelden moeten zeer precies aansluiten bij het televisiecommentaar, en beeld en commentaar moeten tegelijk worden gepresenteerd. Is geen sprake van zo'n ,,dubbele informatievoorziening'', dan treedt het effect niet op. Een deel van de leerlingen kreeg fragmenten uit Jeugdjournaals te zien, het andere deel kreeg dezelfde informatie als krantenbericht en zonder beelden. Daarna volgde zoals aangekondigd een overhoring. De fragmenten gingen onder meer over Japanse kinderen die veel spijbelen omdat zij worden gepest, een beer die was vrijgelaten nadat hij jarenlang kunstjes had moeten vertonen en beperking van de wapenverkoop in de VS. De leerlingen die nieuws én beeld hadden gezien, scoorden duidelijk beter bij de overhoring. Zij beantwoordden 51 procent van de vragen goed, 9 procent meer dan leerlingen die het zonder beelden moesten stellen. Hetzelfde experiment werd gedaan met leerlingen, maar dan zonder aankondiging van een overhoring. In dat geval waren de verschillen tussen informatie met en zonder beeld kleiner. Toch deed de tv het ook in dat geval beter dan de krant. (ANP)
|
NRC Webpagina's
4 MAART 1997
|
Bovenkant pagina |