U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Zenders Berlusconi waarschuwen kinderen

Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
ROME, 28 FEBR. De commerciële zenders van de Italiaanse media magnaat Silvio Berlusconi hebben sinds vandaag een speciale boodschap voor de jonge kijkers: ze moeten tv niet serieus nemen. In zes spotjes worden kijkende kinderen opgeroepen om de fantasiewereld van de televisie niet te verwarren met de werkelijkheid. De campagne, die vijf weken duurt, sluit aan bij felle kritiek die Berlusconi's vrouw eerder heeft geuit op het geweld op de televisie.

In een van de spotjes zit een tekenfilmjongetje in zijn eentje te kijken naar een actiefilm van Silvester Stallone. Als er geweervuur klinkt, maakt het jongetje enthousiast gebaren van sla erop. Dan verandert de echte Stallone in een getekende, die zich het scherm uit buigt en zegt: ,,Hé hé, laten we de zaken niet door elkaar halen. Soms kan op tv geweld de enige oplossing lijken, maar in de werkelijkheid is wie geweld gebruikt, geen held. Integendeel.'' Tot slot klinkt er een damesstem die zegt: ,,Denk eraan: tv is tv, het leven is het leven.'' ,,We hebben gebruik gemaakt van karikaturen van de personages die we op het scherm zien, om de kinderen te raken in datgene wat ze zich het meest herinneren van een film, het personage. Dat staat het dichtst bij hen, dat communiceert met hen'', zei de maker van de spotjes, Bruno Bozzetto, gisteren op een persconferentie. Andere spotjes laten zien hoe mensen kunnen wegdromen bij de televisie. Een kijkend jongetje wordt ineens een gespierde held, zijn moeder fantaseert dat ze in een pin-up girl verandert, en zijn vader beeldt zich in dat hij een rijke Dagobert- Duck-achtige magnaat is die met bankbiljetten zijn sigaar aansteekt. ,,Dit is een soort opvoeding om televisie te kijken'', zei Fedele Confa lonieri, de president van Mediaset, Berlusconi's televisie-imperium. Het laatste spotje is symbolisch voor de beoogde boodschap. Het jongetje zit alleen op de bank popcorn etend te kijken naar Jurassic Park, als een dinosaurus dreigend probeert die zak weg te happen. De redding komt als vader en moeder erbij komen zitten op de bank, en de tv hierdoor verandert van babysitter in een aanleiding voor gesprekken. Berlusconi's vrouw Veronica, een voormalige actrice, zal blij zijn met deze nieuwe campagne. Vorig jaar schreef zij een open brief aan het weekblad L'Espresso, waarin ze waarschuwde dat de huidige televisiecultuur de verkeerde morele voorbeelden geeft aan kinderen. ,,Wat binnen de media gebeurt, weerspiegelt het verval van de gevoelens van liefde en respect voor alles dat de wereld van kinderen raakt'', schreef zij. Televisie kan volgens haar een enorme positieve invloed hebben. ,,Als dat niet gebeurt, komt dat omdat de keuzes die de mens heeft gemaakt volledig praktisch en commercieel van aard zijn.''

NRC Webpagina's
28 FEBRUARI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)