U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Nutricia


Nutricia en Friesland Dairy blazen ruil af

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 7 FEBR. De eind vorig jaar aangekondigde grootscheepse ruil van activiteiten tussen levensmiddelenfabrikant Nutricia en zuivelcoöperatie Friesland Dairy Foods gaat niet door. De besprekingen zijn gestaakt. Dat hebben beide bedrijven bekendgemaakt.

De ondernemingen weigerden vanmorgen uitgebreid in te gaan op de redenen van de breuk. Volgens Nutricia zijn er geen specifieke breekpunten aan te wijzen. Een woordvoerder geeft aan de uitwisseling van activiteiten een grootscheepse operatie was, die de onderneming binnen een relatief korte periode had willen afronden. Op de einddatum die de Zoetermeerse onderneming zich had gesteld was geen overeenstemming bereikt.

Bestuurder H. Vellinga van de Voedingsbond FNV houdt er rekening mee dat de zaak is afgeketst omdat Friesland Dairy niet op tijd de financiële middelen bij elkaar kon krijgen voor de vereiste bijbetaling. Toen de ruil afgelopen december werd aangekondigd, was er sprake van dat Nutricia de afdeling zuivelprodukten (melk, boter, kaas) naar Friesland Dairy Foods zou overhevelen, goed voor een omzet van 600 miljoen gulden. Friesland Dairy Foods zou op zijn beurt de produktie en marketing van zijn zuigelingen- en ziekenhuisvoeding (omzet 100 miljoen gulden) overdragen aan Nutricia.

Beide concerns hadden zich met de ruil verder willen concentreren op hun kernactiviteiten. Nutricia wil eigenlijk al langer af van de zogenoemde basale zuivelactiviteiten (melk, boter, kaas). Friesland Dairy Foods (omzet 4,5 miljard gulden, 7.500 werknemers) richt zich op versterking van de produktie van lang houdbare zuivel, kaas en merkprodukten voor de binnenlandse markt.

Friesland Diary Foods is met koffiemelk van het merk Friesche Vlag marktleider in Nederland. Nutricia (omzet 3 miljard gulden, 9700 werknemers) is de grootste fabrikant van medicinale en zuigelingenvoeding (Olvarit, Nutrilon).

De partijen zeggen dat de besprekingen in een goede sfeer zijn verlopen en dat het gerezen verschil van inzicht de bestaande zakelijke relaties niet zal beïnvloeden.

Volgens FNV-bestuurder Vellinga zullen de werknemers van Friesland Dairy Foods die volgens de oorspronkelijke plannen zouden overgaan naar Nutriucia ,,opgelucht ademhalen''. Jarenlang moesten ze tegen grote concurrent Nutricia vechten totdat ze in december plotsklaps bij de vijand dreigden te worden ondergebracht, aldus Vellinga.

Ook de CNV Industrie- en Voedingsbond reageerde vanochtend opgelucht op het mislukken van de ruil. ,,Economisch zou het waarschijnlijk een goede deal zijn geweest, maar voor de werkgelegenheid zou het zeer ingrijpend zijn geweest'', aldus CNV-bestuurder R. Algra.

NRC Webpagina's
7 FEBRUARI 1997


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)