M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
KLM berispt wegens misleidende reclame
De zaak tegen de KLM was aangespannen door de luchtvaartmaatschappij EasyJet, die een tarievenoorlog op het traject Londen-Amsterdam heeft ontketend. EasyJet introduceerde dit jaar een prijs van 99 gulden voor een enkele reis van Amsterdam naar Londen. KLM antwoordde met een nog lagere prijs van 95 gulden per vlucht, maar verlangt wel dat passagiers direct een retour kopen. De Reclame Code Commissie is niet tevreden met de kleine lettertjes, waarmee de KLM in zijn advertenties meldt dat passagiers geen enkele reis kunnen boeken. ,,De Commissie acht de uitingen misleidend nu daarin vluchten worden aangeboden, die de adverteerster in werkelijkheid niet verkoopt'', aldus de uitspraak. De veroordeling heeft ook gevolgen voor andere luchtvaartmaatschappijen die dezelfde advertentietruc gebruiken. De Reclame Code Commissie koos bewust voor een openbare uitspraak ,,aangezien de KLM niet de enige luchtvaartmaatschappij is die adverteert met de helft van retourprijzen, terwijl alleen retourvluchten kunnen worden geboekt''. De uitspraak van de Reclame Code Commissie heeft alleen nog principiële betekenis; de KLM stopte enkele dagen geleden met de lage tarieven op Londen, Parijs en Berlijn. De luchtvaartmaatschappij betoogt dat zij ,,nooit de intentie heeft gehad te misleiden'' en alleen ,,de aandacht wilde trekken''. Ze overweegt beroep aan te tekenen. EasyJet noemt de uitspraak van de Commissie ,,een doorbraak''. (ANP)
|
NRC Webpagina's
19 DECEMBER 1996
|
Bovenkant pagina |