U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    V O O R P A G I N A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S c h a k e l s


Boeing
McDonnell Douglas

Mammoetfusie in vliegtuigbouw VS

Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG
NEW YORK, 16 DEC. De Amerikaanse bedrijven Boeing en McDonnell Douglas hebben gisteren een fusie aangekondigd. Door de transactie, met een waarde van 13,3 miljard dollar, ontstaat de grootste vliegtuigproducent ter wereld.

Beide bedrijven, die onder de naam Boeing verder gaan, hadden in het boekjaar 1995 een gezamenlijke omzet van 37,1 miljard dollar. Volgend jaar zal de nieuwe combinatie zo'n 48 miljard dollar omzetten. McDonnell Douglas wordt een divisie van Boeing. De leiding van het nieuwe Boeing zal in handen zijn van de huidige topmannen van de twee bedrijven. Philip Condit van Boeing wordt eerste man en Harry Stonecipher, huidig topman van McDonnell Douglas, zijn adjudant. De bedrijven hopen dat de fusie midden volgend jaar geheel is voltooid. Zij moet besparingen van 1 miljard dollar per jaar opleveren.

Hoewel de mogelijkheid van een fusie al drie jaar is geopperd, zijn de partners in de huidige onderhandelingsronde pas vorige week dinsdag om de tafel gaan zitten. De fusie is technisch gesproken een overname door Boeing die geheel in aandelen plaatsheeft. Boeing biedt voor elk aandeel McDonnell Douglas 0,65 aandeel Boeing, gebaseerd op de slotkoers van afgelopen vrijdag. Het komt neer op 60 dollar per aandeel McDonnell Douglas Corporation (MDC). De aandeelhouders van beide bedrijven, alsmede de Amerikaanse overheid moeten nog toestemming geven. Dat zal waarschijnlijk geen probleem opleveren omdat beide bedrijven elkaar in de bouw van verkeersvliegtuigen goed aanvullen en de Amerikaanse regering in de militaire vliegtuigbouw samenwerking en consolidatie juist aanmoedigt.

Boeing zal na de fusie ongeveer 200.000 werknemers hebben. Dat is inclusief de Rockwell-onderdelen die Boeing in augustus kocht en waarvan de overname tien dagen geleden is afgerond. Volgens de topmannen van Boeing en McDonnell Douglas zal de fusie geen ingrijpende gevolgen voor de werkgelegenheid hebben. De huidige faciliteiten van de bedrijven blijven in gebruik. Boeing zal zijn activiteiten vooral hebben nabij Seattle, de divisie Rockwell in Californië en de divisie McDonnell Douglas in Missouri. In totaal heeft in 26 Amerikaanse staten produktie plaats.

De Amerikaanse mammoetcombinatie heeft als enige tegenspeler het Europese Airbusconsortium dat pas 26 jaar bestaat, maar inmiddels eenderde van de wereldmarkt heeft veroverd. Het Europese bedrijf mikt voor het jaar 2000 op de helft van die markt, maar dat zal door het samengaan van Boeing en McDonnell Douglas niet meevallen. Door dit samengaan van de nummers één en drie in de wereldvliegtuigproduktie verandert het speelveld immers aanzienlijk. Het is net zoiets als wanneer General Motors met Chrysler zou fuseren.

NRC Webpagina's
16 DECEMBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)