U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Rapport verzekeringsmarkt Sedgwick
Economische betrekkingen tussen de VS en Japan Ministerie buitenlandse zaken Japan


Akkoord over vrije Japanse assurantiemarkt

Door onze correspondent HANS VAN DER LUGT
TOKIO, 16 DEC. Japan en de Verenigde Staten hebben gisteren overeenstemming bereikt over liberalisering van de Japanse verzekeringsmarkt. Daarmee komt een eind aan langdurig onderhandelen over wat president Clinton onlangs nog het belangrijkste agendapunt in de bilaterale relatie noemde.

Japan zal in het kader van het akkoord de markt voor levens- en schadeverzekeringen uiterlijk eind 1998 liberaliseren, onder meer door het vrijgeven van de vaststelling van premies. Daarnaast zal Japan pas in het jaar 2001 de eigen levens- en schadeverzekeraars, de twee grootste sectoren, toegang geven tot de zogenaamde 'derde sector' - bestaande uit bijvoorbeeld reisverzekeringen en gespecialiseerde ziektekostenvezekeringen. Buitenlandse verzekeraars zijn momenteel vooral sterk op deze markt, die overigens slechts 5 procent van de totale verzekeringsmarkt uitmaakt. Japanse levensverzekeraars reageerden dit weekeinde geïrriteerd dat zij zelf pas tweeëneenhalf jaar na de liberalisering van de levens- en schadesector deze 'derde sector' binnen kunnen.

Buitenlandse verzekeraars hebben nu een aandeel van slechts 3,6 procent van de Japanse verzekeringsmarkt, na de Amerikaanse de grootste ter wereld. Japanners hadden in 1994 levensverzekeringen met een totale dekkingswaarde van 32 biljoen gulden (2.098 biljoen yen), per hoofd van de bevolking bijna het viervoudige van Nederland of de Verenigde Staten. Nationale-Nederlanden heeft van deze markt voor levensverzekeringen momenteel een half procent in handen waarmee het ,,meer omzet dan in de Nederlandse markt voor particuliere levensverzekeringen'', aldus vice-directeur Bergsma van Nationale-Nederlanden Tokio.

De Amerikaanse permanente handelsvertegenwoordigster, Charlene Barshefsky, toonde zich zeer tevreden met het akkoord: ,,Er is geen twijfel over dat onze bedrijven succesvol zullen zijn. Nu we eenmaal de ruggengraat van het kartel hebben gebroken, kunnen (Amerikaanse) bedrijven de markt binnen met hun gedifferentieerde tarieven en produkten.''

Bergsma ziet echter geen snelle, grote veranderingen wegens de aard van de markt: ,,Japan vergt veel tijd en hoge aanloopkosten.''

Deze markt waarop de Amerikanen succes willen bereiken wordt beheerst door een relatief klein aantal bedrijven. Op de markt voor levensverzekeringen komt 70 procent van de premie-inkomsten terecht bij slechts acht bedrijven. In totaal zijn zo'n dertig bedrijven actief op deze markt, terwijl de VS meer dan tweeduizend levensverzekeraars tellen. Deze grote Japanse levensverzekeraars bewerken de markt voor particulieren met zo'n 400.000 vertegenwoordigsters die met hun polissen permanent lle huishoudens in Japan aflopen. De reden is het Japanse gebruik dat de (huis-)vrouw de financiële kwesties van het gezin behartigt.

Op de zakelijke markt hebben buitenlandse bedrijven het nadeel dat alle grote Japanse zakelijke conglomeraten, de keiretsu zoals Mitsubishi, Sumitomo of Mitsui, verzekeraars in eigen huis hebben. Het ligt dus voor de hand waar deze bedrijven hun zaken verzekeren. Dit heeft bijvoorbeeld bij autoverzekeringen ook invloed op de particuliere markt. Producenten als Nissan en Mitsubishi zijn deel van een grote keiretsu met eigen verzekeraar, terwijl de onafhankelijke autoproducent Toyota zijn eigen verzekeringspoot heeft. In al deze gevallen is het duidelijk welke autoverzekering de particuliere autokoper geadviseerd krijgt.

NRC Webpagina's
16 DECEMBER 1996


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)