U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S e l e c t i e


Televisie

Films op tv

Radio

O O G   I N   O O G :
Wie vermoordde Jessica Costello?

DOOR FRITS ABRAHAMS
Nog acht weken, dan weten we wie Jessica Costello heeft vermoord.

Dit zal een cryptische mededeling zijn voor degenen die de 23-delige Amerikaanse misdaadserie Murder one niet volgen. Pech voor hen. Zij zullen het berouwen, want zij hebben zich op het gebied van de tv-thriller iets moois laten ontgaan.

Murder one is aan de oplossing van één moord gewijd. Het meisje om wie het gaat, hebben de kijkers nooit gezien. Het is een 15-jarig meisje dat leefde in een decadente sfeer van seks en drugs met rijke Hollywoodse heren. Het 25-jarige filmidool Neil Avedon wordt verdacht van de moord. Ted Hoffman, een van de beste strafpleiters van het land, verdedigt hem. Hoffman zélf is ervan overtuigd dat Richard Cross, een schatrijke ondernemer, achter de moord zit.

Na vijf afleveringen beschreef ik in deze rubriek mijn twijfels over de serie. De afleveringen werden me te ingewikkeld, vooral omdat er telkens subplots werden afgewikkeld die niets met het kernverhaal te maken hadden. Dat stukje moet nogal opzien hebben gebaard op de Californische tv-burelen. Ik zie het al voor me: maker Steven Bochco die tegen zijn coproducenten schreeuwt: ,,Hebben jullie gelezen wat de N-Ar-Cee gisteravond schreef? Shit! We moeten stoppen met die subplots!'' ,,Fuck the critics'', reageerde iemand nog flauwtjes, maar Bochco wist wat hem te doen stond. Eindelijk een programmamaker die niet afgeeft op de critici, maar hun verstandige raadgevingen gedwee opvolgt, in mijn geval zelfs tegen een forse betaling.

Vanaf dat moment ging het beter met de serie. Geen subplots meer, maar het uitspinnen van een strakke, heldere verhaallijn die ons onontkoombaar naar de ontknoping voert. Ondertussen leren we veel over het Amerikaanse topadvocatenbestaan en over het wezen van de juryrechtspraak. Dat juryleden bijvoorbeeld zó onbarmhartig nauwkeurig worden gescreend, zowel door het openbaar ministerie als door de advocatuur, heb ik nooit geweten. (Ik heb gehoord dat Grisham dit ook beschrijft in zijn thrillers, maar die heb ik niet gelezen.)

De makers van Murder one lijken een hekel te hebben aan de advocatuur. Hoffman, goed gespeeld door de kale Daniel Benzali, wordt nooit een sympathiek personage. Hij blijft een wat kille, afstandelijke man, die ook zijn vrouw Annie zó weinig liefde geeft dat ze er vandoor gaat. Hoffman lijdt aan beroepsdeformatie. Als zijn dochtertje na een ontvoering is teruggekeerd, staat hij erop dat zij voor de rechtbank zal getuigen. Zijn vrouw is faliekant tegen, ze wijst hem erop hoe hij zelf als advocaat kort tevoren een jonge vrouwelijke getuige meedogenloos onderuit haalde. Het is eén van de koekjes van eigen deeg die Hoffman af en toe te slikken krijgt.

Blijft de vraag: wie heeft het gedaan? (De kijkers die de serie in Amerika of Engeland hebben gevolgd, moeten nu even hun mond houden.)

Het is duidelijk dat de makers hun uiterste best hebben gedaan om de verdenking op Richard Cross te laden. Nare man, sluwe oogjes, te veel geld, 'rot als een mispel', zoals Hoffman hem toevoegde. Goed, die heeft het dus vast niet gedaan. De dader is per definitie niet degene die de makers vanaf het begin als zodanig hebben nagewezen. Misschien dat daar juist de verrassing is gelegen, maar dat zou wel een beetje een flauwe verrassing wezen.

Wie dan? Een aardige ontknoping zou voor mij zijn als Neil Avedon, nu als verdachte de vleesgeworden dwaling van Vrouwe Justitia, het tóch gedaan blijkt te hebben. Naast Cross en Avedon zijn er tot dusver geen interessante kandidaten voor het daderschap, al zou het me niets verbazen als de makers nog met een derde kandidaat op de proppen komen. Let in dit verband op Francesca, de (bedrogen) vrouw van Cross. Zij kwam Hoffman in de laatste aflevering troosten omdat zijn vrouw van hem af wilde. Ze bood al aan een keertje voor hem te koken, iets wat Teddie bepaald niet categorisch afwees. Daar gaat iets zoets ontluiken, al ben ik ervan overtuigd dat Annie aan het slot goddank weer naar Ted terugkeert.

Maar wat voert Francesca in haar schild? Heeft zij misschien Jessica gedood, omdat zij vond dat het afgelopen moest zijn met het gedonderjaag van haar man?

Martelende vragen waarmee we - toch nog altijd ruim 200.000 kijkers, dus vier grote voetbalstadions vol - het nieuwe jaar zullen moeten ingaan.

NRC Webpagina's
13 DECEMBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)