U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    K U N S T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

T I T E L : The Long Kiss Goodnight
R E G I E : Renny Harlin
M E T : Geena Davis, Samuel L Jackson, David Morse, Patrick Malahide, Craig Bierko, Tom Amandes, Brian Cox.

In 64 theaters.

Sadisme de norm in Davis-vehikel

Door PIETER STEINZ
Sinds Geena Davis getrouwd is met de Fins-Amerikaanse actieregisseur Renny Harlin, speelt ze in steeds eigenaardiger films. Deze zomer was de innemende, springerige actrice uit The Accidental Tourist en Thelma and Louise te zien in Harlins onsamenhangende piratenspektakel Cutthroat Island, de miljoenenflop die het faillissement betekende van de filmstudio Carolco. Nu heeft ze de hoofdrol in een artistiek even grote mislukking, de ook door haar echtgenoot geregisseerde The Long Kiss Goodnight.

Net als het briljante Amateur van Hal Hartley draait The Long Kiss Goodnight om een aimabele amnesie-patiënt die een verschrikkelijk verleden blijkt te hebben. Samantha Caine (Davis) spoelde acht jaar geleden zonder herinneringen aan in New England en woont sindsdien als modelmoeder samen met haar vriend en dochtertje in een vriendelijk dorpje. Als ze op een kwade kerstdag in haar huis wordt aangevallen door een eenogige moordenaar met een draagbaar mortier - een scène die even bezopen is als hij klinkt - besluit ze dat het tijd wordt haar verleden uit te pluizen. Met hulp van een tweederangs privédetective (Samuel L.Jackson) ontdekt Samantha haar ware identiteit en wordt ze beetje bij beetje weer de huurmoordenares in dienst van CIA die ze ooit was. En passant wordt ze geconfronteerd met een terroristisch complot van haar oude vijanden (en vrienden) dat niet alleen de dood van haar en haar dochtertje zou betekenen, maar ook van enkele duizenden nietsvermoedende burgers.

Het voor vier miljoen dollar gekochte scenario van Shane Black (Lethal Weapon) mikt behalve op flauwe grappen en harde actie (explosies, schietpartijen, reutelende doden) ook op het conflict tussen de moederlijke en de moordzuchtige kant van Samantha. Weinig subtiel en al helemaal niet overtuigend; anders dan bij James Bond word je geen moment verleid je onder te dompelen in de onzin die je wordt voorgeschoteld.

The Long Kiss Goodnight is pornografie in de letterlijke zin van het woord: een film vol gratuit geweld, goedkope effecten en voyeuristische scènes. Ik ben niet gauw geneigd een moreel oordeel over een film te vellen, maar de manier waarop in The Long Kiss Goodnight sadisme tot norm wordt verheven, is weerzinwekkend. Renny Harlin zou je een beroepsverbod toewensen; Geena Davis een scheiding, en een regisseur die haar tragikomische talenten op waarde schat.

NRC Webpagina's
11 DECEMBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)