NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Reclamewereld: Sport7 stapelde fout op fout
Door onze redacteur YAEL VINCKX ROTTERDAM, 7 DEC. Was er na het wasmiddel Omo Power een grotere marketing blunder denkbaar? Ja, zeiden deskundigen uit de reclamewereld onlangs in het vakblad Nieuwstribune. Sport7.
De onderbroek met gaten - ,,zestien keer gewassen met Omo Power'' - die concurrent Procter & Gamble aan producent Unilever overhandigde, vindt in de reclamewereld zijn gelijke in de lage kijkcijfers van de commerciële sportzender.
Destijds proefde Procter & Gamble de smaak der triomf, nu halen ze waarschijnlijk bij NOS-Studio Sport de tong langs de lippen.
Sport7 heeft fout op fout gestapeld, zeggen deskundigen uit de reclamewereld. De belangrijkste fout? Arrogantie, klinkt het eensgezind. Van kijkers zou de zender zich nooit veel hebben aangetrokken. Media-adviseur A. Roof: ,,Sport7 had een zender, maar een consument heeft ze nooit gehad.'' En reclameman P. Metz: ,,De eerste uitzendingen van Sport7 waren niet om aan te zien. Dat deed de kritiek op Studio Sport verstommen. Die oude mannen die altijd te veel praatten, werden plots helden''.
De zender heeft zich ook arrogant opgesteld tegen de adverteerders, vindt rtv- director M. Rueb van Universal Media, wiens firma zendtijd inkoopt voor bedrijven. Sport7 verzon een nieuw inkoopsysteem. De adverteerder kon bijvoorbeeld niet langer anderhalve minuut in de rust van NEC/De Graafschap inkopen, hij moest een pakket aanschaffen. Dat bevatte ook advertentietijd rond "mindere' programma's. ,,Sport7 wilde niet dat adverteerders alleen de krenten uit de pap haalden'', aldus Rueb. Maar adverteerders en reclamebureaus aarzelden. ,,We hadden al zoveel nieuwe zenders gezien.'' Gevolg: de advertentie-inkomsten bleven achter bij de verwachtingen van het station.
De woelige advertentie-markt zou ook het tijdstip van de aandeelhoudersvergadering gisteren in Bosch en Duijn hebben bepaald. Er was haast geboden om over de toekomst van de sportzender te praten. ,,In december kopen adverteerders zendtijd in voor het nieuwe jaar. Als Sport7 pas in maart wordt overgenomen, dan heeft iedereen zijn geld al besteed'', zegt Rueb.
Naast de arrogantie waren er andere fouten. Zo zou Sport7 de houding van de Nederlandse kijker hebben onderschat. Reclameman Metz: ,,Heel Nederland is gewend met een bord eten op schoot naar Studio Sport te kijken. Je moet wel van heel goede huize komen om tegen die gewoonte in te gaan.''
Sport7 rekende zich ook voortijdig rijk aan de beoogde bijdrage van kabelexploitanten van twee gulden per aansluiting per maand. "De prijs van een zak patat', zei men destijds bij Sport7. Maar voor geld wil de Nederlander nu eenmaal iets extra's, zegt rtv-director K. de Groot van MediaMaatwerk. ,,En hij kreeg alleen iets duurders.'' Een Nederlander betaalt niet graag voor iets, zegt Metz. ,,En zeker niet voor iets dat hij eerst gratis kreeg.'' Die "duurdere' wedstrijden en samenvattingen worden volgens de media-adviseurs ook nog eens gebracht door saaie presentatoren. Want Koos Postuma mag dan briljant zijn in het programma Klasgenoten, men moet hem niet als sportverslaggever neerzetten, meent Roof. Veel kijkers hadden bovendien het gevoel overvoerd te worden met voetbal. De NOS en Studio Sport gaan overigens niet vrijuit in het debâcle, vindt rtv-director Rueb. ,,Ze hebben vaak ten onrechte kritiek geleverd. De NOS heeft altijd de negatieve zijde van Sport7 belicht en de goede zaken niet vermeld.'' Ook de schrijvende media zouden zich volgens hem vooral hebben toegelegd op de tegenvallers van Sport7. Is er nog hoop voor de nationale sportzender? Metz herinnert zich het advies van een oude leraar: ,, Je kunt een tube tandpasta die naar uien smaakt maar één keer verkopen.''
|
NRC Webpagina's
7 DECEMBER 1996
|