U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Caremark International Inc.
Zilveren Kruis


Caremark trekt klacht tegen groothandels in

Door onze redacteur BRAM POLS
UTRECHT, 6 DEC. Caremark Apotheken BV trekt zijn klacht tegen vijf farmaceutische groothandels in. Caremark, dat voor zorgverzekeraar Zilveren Kruis Groep medicijnen gaat 'postorderen', deponeerde de klacht deze zomer bij Economische Zaken, omdat geen enkele groothandel aan het bedrijf wilde leveren.

Caremark gaat nu gebruik maken van twee groothandels, waarvan het de namen niet wil noemen. Het gaat om een bestaande groothandel en één in oprichting, die voorlopig gebruik gaat maken van de vergunning die Caremark heeft. Daarmee is de bodem onder de klacht op grond van de Wet Economische Mededinging weggevallen, zo heeft Caremark het ministerie laten weten.

Directeur drs. B.M. Hameter zegt dat het nooit de bedoeling van Caremark is geweest zelf groothandel te worden, maar dat de vergunning waarover het bedrijf beschikt bestemd is voor de thuiszorgactiviteiten van Caremark. Hameter wijst erop dat de twee groothandels die de postorderapotheek gaan beleveren samen in een volledig assortiment kunnen voorzien.

Caremark kon tot nog toe niet beginnen met postorderen, omdat geen van de drie bestaande, 'volgesorteerde' groothandels - OPG, Brocacef en Interpharm - aan de postorderapotheek willen leveren. De drie zijn bang klanten - apothekers - te verliezen. OPG stelde dit najaar nog dat niemand haar kan verplichten een concurrent in het zadel te helpen die zelf over een groothandelsvergunning beschikt.

De apothekers zien in de postorderfarmacie een geduchte concurrent en weigerden daarom in het voorjaar het contract met zorgverzekeraar Zilveren Kruis Groep te verlengen. Als gevolg daarvan moesten verzekerden deze zomer zelf hun medicijnrekening insturen naar Zilveren Kruis. Vóór die tijd leverde de apotheek die nota's op diskette aan. In eerste instantie dwong de rechter de Rotterdamse apothekers om 'de elektronische afwikkeling' te hervatten, omdat de schade die Zilveren Kruis zei te lijden niet in redelijke en billijke verhouding stond tot de belangen die de apothekers ermee nastreefden. Later volgde in Den Haag een zelfde uitspraak, afgelopen vrijdag kwam ook de rechtbank in Amsterdam tot die conclusie. De apothekers, verenigd in de KNMP besloten daarna het overleg met Zilveren Kruis te hervatten. De KNMP heeft de leden inmiddels aangeraden opnieuw een contract te sluiten met Zilveren Kruis.

De verzekeraar wil vanaf 15 december tussen de vijf- en tienduizend verzekerden interesseren voor thuisbezorging van medicijnen. Het gaat daarbij om artikelen voor chronische patiënten, maar ook 'de pil' en later eventueel drogisterij-geneesmiddelen.

Onder meer wegens de kleine schaal van het proefproject heeft Caremark er tot nu toe van afgezien zelf als groothandelaar voor de eigen apotheek op te gaan treden. ,,Op zo'n gering aantal verzekerden heb je te weinig power om zelf groothandel te kunnen zijn. We hebben uitgerekend dat je waarschijnlijk bij 6.000 receptregels per dag economisch verantwoord een groothandel kunt opzetten. Dat komt overeen met de belevering van zo'n twintig apotheken. Je zou dan dus moeten terugvallen op een beperkt assortiment, maar volgens de wet moet de apotheek alles kunnen afleveren. Om volgesorteerd te kunnen zijn en dus over een zeer kostbare voorraad te beschikken moet je een gigantisch aantal recepten per dag binnen krijgen'', aldus Hameter.

,,Een probleem daarnaast is dat je niet op korte termijn kunt werken met medicijnen die uit het buitenland komen. Die moet je stuk voor stuk in Nederland laten registreren en daar gaat veel tijd overheen. Bovendien kost die registratie per preparaat 8.000 gulden. Europa is - ondanks het vrije verkeer van goederen - dus niet klaar voor deze constructie. Bovendien wil het moederbedrijf in de VS niet dat wij groothandelaar worden. Caremark is geen handels- maar een service-organisatie.''

Caremark hoopte tot nog toe dat minister Wijers (Economische Zaken), in reactie op de klacht van het bedrijf, een voorlopige voorziening zou treffen op grond van de Wet Economische Mededinging. Groothandelaren zouden daardoor verplicht kunnen worden aan Caremark te leveren. In juli van dit jaar wilde de minister van de vijf aangeklaagde groothandels antwoord hebben op een aantal vragen, maar deze bedrijven hebben daar volgens Hameter ,,nogal de tijd voor genomen''. Het verbaast hem dat het ministerie niet meer voortvarendheid heeft betracht. ,,Het is volstrekt duidelijk dat de politiek in alle geledingen voorstander is van postorderfarmacie om concurrentie op de geneesmiddelenmarkt te introduceren.''

Caremark NV is onderdeel van de Amerikaanse Caremark International Business Group, dochter van MedPartners Inc. De business unit van het bedrijf die zich bezighoudt met thuisbehandeling van patiënten is al wel actief, maar voor het postorderen gaat het om het prescription benefit management. Op het gebied van thuiszorg is Caremark actief in Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan, Puerto Rico, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

De inkomsten uit het postorderen van geneesmiddelen bedroeg vorig jaar 1,4 miljard dollar. In een bericht aan de aandeelhouders maakte MedPartners deze week bekend dat Caremark de geneesmiddelenvoorziening van 2,5 miljoen Nederlanders zal gaan verzorgen. Daarbij gaat het Amerikaanse bedrijf er vanuit dat niet alleen Zilveren Kruisverzekerden, maar alle verzekerden van de Achmea Groep waartoe Zilveren Kruis behoort hun geneesmiddelen via de postbode zullen krijgen.

NRC Webpagina's
6 DECEMBER 1996


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)