V O O R P A G I N A
|
NIEUWSSELECTIE KLM
|
Staat vermindert belang in KLM
Door een onzer redacteuren
De Nederlandse overheid reduceert ook op een andere manier haar zeggenschap over KLM. De staat heeft zes commissarissen bij de KLM en het recht de kleinst mogelijke meerderheid van dit college te benoemen. In de toekomst beperkt de overheid zich tot het benoemen van twee commissarissen. De raad van commissarissen bij de KLM telt thans elf leden. De principe-overeenkomst tussen de luchtvaartmaatschappij en de overheid vloeit voort uit de wens van KLM en kabinet om de luchtvaartmaatschappij verder te verzelfstandigen. De KLM is tevreden over de ,,stap die nu gezet is op weg naar verdere privatisering'', zo verklaart een woordvoerster. De KLM koopt de aandelen van de staat en zal het daarvoor benodigde bedrag geheel uit eigen middelen financieren. Eind september had de KLM 2,3 miljard gulden in kas. Daar komt nog een bedrag van 700 miljoen gulden bij uit de verkoop van aandelen Northwest Airlines. Uiterlijk op 2 juni 1997 zal KLM de staat betalen, waarna de luchtvaartmaatschappij nog 2 miljard gulden in kas zal hebben. De staat zal de opbrengst van circa 1 miljard gulden gebruiken voor het verder terugdringen van de staatsschuld. De principe-overeenkomst moet nog verder worden uitgewerkt en behoeft onder meer nog de steun van de aandeelhouders van KLM. Van die kant worden echter geen problemen verwacht. Door de inkoop van eigen aandelen blijven er minder aandelen in roulatie. De prijs per aandeel (de koers) stijgt daardoor. En dat is gunstig voor de zittende aandeelhouders. De staat wil een belang van 25 procent aanhouden om ,,luchtvaartpolitieke redenen''. De overheid regelt via de Rijksluchtvaartdienst luchtverdragen met andere landen. Die landingsrechten worden vervolgens weer aan KLM gegeven. De staat behoudt de mogelijkheid om opnieuw een meerderheidsbelang in de KLM te verwerven als luchtvaartpolitieke redenen (bijvoorbeeld een dreigende overname door een buitenlandse maatschappij) dit noodzakelijk maken. Daarvoor wordt de huidige optie-overeenkomst van de staat met de KLM aangepast.
|
NRC Webpagina's
5 DECEMBER 1996 |
Bovenkant pagina |