M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Quote Media uit Planet Internet
Door een onzer redacteuren
Volgens ingewijden is een rechtzaak op het laatste moment voorkomen omdat er een minnelijke schikking is getroffen. Tegen de zin van Quote zou er voor haar geen plaats meer zijn na voltooiing van de voorgenomen fusie tussen Planet Internet en World Access, twee Internet-aanbieders die gedomineerd worden door KPN. KPN ontkent dat het vertrek van Quote onvrijwillig gebeurd zou zijn, maar geeft toe dat er een ,,goeie discussie'' is gevoerd. Dat Quote uiteindelijk vrijwillig haar belang heeft verkocht ,,moge blijken uit het feit dat het niet een rechtzaak is geworden'', aldus KPN. Quote-directeur Maarten van den Biggelaar zegt aan de transactie te hebben verdiend en wil niet ingaan op de vraag of een rechtzaak op de valreep is voorkomen: ,,Ik heb geen dagvaarding gezien.'' Planet Internet en World Access zijn twee van de grootste access providers in Nederland en zijn beide voor een groot deel in handen van van KPN Multimedia. Gezamenlijk zullen ze de Nederlandse Internet-markt domineren met een marktaandeel dat naar eigen zeggen ongeveer 70 procent bedraagt. Hoewel beide bedrijven nog kampen met aanloopverliezen, verdient KPN fors aan de telefoonverbindingen die gebruikt worden voor de toegang tot Internet. Directeur Veltenaar van Planet Internet wil niet bevestigen dat er voor Quote in de nieuwe combinatie geen plaats meer is: ,,Dat zijn uw woorden''. Droevig om de ontwikkeling lijkt Veltenaar echter niet te zijn: ,,Als ik kijk naar de aandeelhouders van de nieuwe partij, denk ik dat we uitermate goed vertegenwoordigd zijn. Daarbinnen zullen we Quote, met alle respect voor Maarten van den Biggelaar, niet missen.'' In de nieuwe combinatie van Internet-aanbieders zullen KPN, Telegraaf, automatiseringsbedrijf Getronics en bankverzekeraar ING deelnemen. Of World Access-aandeelhouders Rabobank en de Vecai (vereniging van kabelmaatschappijen) ook moeten worden uitgekocht, wil Veltenaar niet zeggen. Uitgeverij Quote staat de laatste tijd onder grote druk. Het gelijknamige zakenblad verkoopt goed, maar Veronica Nieuwsradio, de commerciële tegenhanger van Radio 1, werd een falikante mislukking. Quote hangt een miljoenenclaim boven het hoofd.
|
NRC Webpagina's
4 DECEMBER 1996
|
Bovenkant pagina |