E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s Volkswagen General Motors Company
|
Miljardenclaim dreigt voor Volkswagen
Door een onzer redacteuren
General Motors is in de Verenigde Staten een civiele procedure begonnen tegen Volkswagen die gezien de beschuldigingen (diefstal van bedrijfsgeheimen) en het overstelpende bewijsmateriaal nog geruime tijd in beslag kan nemen. López stapte in 1993 over van GM-onderdeel Opel naar Volkswagen. Zijn oude werkgever betichtte hem van het meenemen van ontwerpen van nieuwe modellen en bedrijfsgeheimen. De positie van López werd daardoor onhoudbaar. VW moet volgens de Amerikaanse krant Detroit News 7,5 miljard gulden schadevergoeding als de Amerikaanse rechter GM in het gelijk stelt. Ook Volkswagen-bestuursvoorzitter, miljardair Ferdinand Piëch en zijn financiële mede-bestuurslid Jens Neumann, vormen het doelwit van Opel. Zij zouden op de hoogte zijn geweest van het stelen van de bedrijfsinformatie door López. In Duitsland wordt driftig gespeculeerd dat ook de positie van Piëch onhoudbaar wordt wanneer GM in het gelijk wordt gesteld. Alle pogingen van VW om de zaak in der minne te schikken met GM zijn tot nu toe op niets uitgelopen. Aangezet door zijn Amerikaanse bazen verklaarde de Duitse directeur van GM-dochter Opel David Herman dat ,,de zaak tot op de bodem zal worden uitgezocht.'' Het afgelopen weekeinde eiste fractievoorzitter Christian Wulff van het CDU in de deelstaat Nedersaksen dat de premier van Nedersaksen, Gerhard Schröder, zijn commissariaat bij Volkswagen opgeeft. Wulff baseerde zijn eis op partijstukken, deels gepubliceerd door Bild am Sonntag, die de sociaal-democraat Schröder medeverantwoordelijk stellen voor de escalatie van het conflict tussen VW en GM over López. Bedragen over de schadeclaims die VW boven het hoofd zouden hangen variëren in de Duitse pers van bijna zes miljard mark (Süddeutsche Zeitung) tot 7,5 miljard dollar (Bildzeitung). De laatste krant baseerde zich daarbij op het artikel in Detroit News. Maar los van de schadeclaims kan ook de immateriële schade voor Volkswagen in de papieren lopen. Het imagoverlies van VW kan grote schade veroorzaken op de Amerikaanse markt, waar de Volkswagen Groep (VW, Audi, Skoda en Seat) na jaren weer aansprekende resultaten boekt. In de eerste zes maanden van 1996 is de verkoop van het aantal Volkswagens in de VS met 17 procent gestegen tot 117.000 auto's. De duurdere Audi's wisten hun marktaandeel zelfs met 54 procent op te krikken tot 22.000 auto's. Van minstens zo groot belang voor VW is de produktie van een nieuwe 'Kever' in Mexico, die speciaal wordt gebouwd voor de Amerikaanse markt.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |