M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Vervolg van artikel over chipknip 'Kaartlezers' niet op tijd geleverd
Maar voorlopig is van de bancaire slogan ,,snel en gemakkelijk betalen in winkels, cafés, restaurants, het openbaar vervoer, parkeerautomaten en bioscopen'' nog geen sprake. Veel ondernemers nemen een afwachtende houding aan. Ze vinden de transactiekosten die de banken voor de chipkaarten in rekening brengen te hoog. De winkeliers gaan er vanuit dat op termijn de kosten van de chipkaart zullen dalen, net als in het verleden met de pinpas gebeurde. Ook speelt een rol dat sommige bedrijven technisch gezien nog niet klaar zijn voor de chipkaart. Zo zal 's lands grootste supermarktketen Albert Heijn pas in de zomer van 1997 gecombineerde pin/chipautomaten gefaseerd invoeren in zijn filialen. Albert Heijn wil dat behalve voor betalen, de chipautomaat ook gebruikt kan worden voor spaarfuncties, zoals kristalzegels en Air Miles. Bovendien voert Albert Heijn een eigen chip-klantenkaart in, waarmee ook kan worden betaald. 's Lands grootste grutter is nog druk bezig zijn eigen backoffice hiervoor geschikt te maken. Nog moeizamer verloopt het met de andere functies die de chipkaart moet vervullen. Chipper en chipknip gaven de afgelopen maanden het ene na het andere persbericht uit: spaarprogramma's, telebankieren, elektronisch winkelen, bellen of studentenkaart; het is in theorie allemaal mogelijk. Maar met de 'multifunctionaliteit' van de chipknip wil het ondanks alle publicitaire geweld nog niet zo vlotten. Zo is er voorlopig geen zicht op dat een belangrijke extra functie op de chipknip, bellen in PTT-telefooncellen, beschikbaar komt. Een woordvoerder van de PTT zegt dat de telefoonmaatschapppij ,,niet uitsluit'' dat de telefooncellen ook op termijn geschikt worden gemaakt voor gebruik van de chipknip. ,,Er is wel informeel overleg geweest met chipknip, maar een daadwerkelijk verzoek hebben we nog niet ontvangen.'' Ook de manier waarop het spaarprogramma Air Miles moet worden ingepast in de chipkaarten stelt de deelnemende bedrijven voor problemen. Inmiddels is het blauw Air Miles-logo al verschenen op de chip/bankpas van ABN Amro, maar daarmee kan tot nu toe alleen worden gespaard bij de bank zelf en niet bij andere deelnemers aan het spaarprogramma. De haast waarmee de banken hun chipknip invoeren blijkt ook uit het feit dat honderdduizenden mensen nu een kaart krijgen die in feite verouderd is. Tot eind dit jaar krijgen rekeninghouders een kaart met de cc60-II, een chip met een relatief beperkt geheugen. Vanaf januari vervangen de banken die chip door de veel krachtiger cc1000. Een woordvoerster van ABN Amro bevestigt dat mensen die in de toekomst gebruik willen maken van alle toepassingmogelijkheden van de chipkaart hun cc60 zullen moeten inwisselen voor een bankkaart met de cc1000-chip.
|
NRC Webpagina's
21 NOVEMBER 1996
|
Bovenkant pagina |