E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s Unilever
|
Unilever boekt goed resultaat in Europa
Door een onzer redacteuren
De netto winststijging is uitgedrukt in vaste wisselkoersen. Rekening houdend met de fluctuatie van de wisselkoersen steeg de netto winst zelfs met zeven procent. In constante wisselkoersen steeg de omzet in het derde kwartaal met zeven procent tot 22,120 miljard gulden, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De bedrijfswinst voor bijzondere posten steeg met zes procent tot 2,322 miljard gulden. In Europa, de belangrijkste markt voor het concern, had Unilever last van de slechte zomer waardoor de winst van de ijsactiviteiten aanzienlijk daalde. Unilever, fabrikant van ijsmerken als Magnum en Ola, wist zijn marktaandeel in ijs te handhaven, ondanks heftige concurrentie. In diepvriesprodukten boekte Unilever hogere marges. Ook de winst in de produktgroep wasmiddelen nam toe, door lagere kosten. Op toiletartikelen en chemische produkten steeg de winst eveneens. Unilever is in Europa al jarenlang bezig met een forse herstructering, waarbij ook de Nederlandse Unilever-bedrijven zijn betrokken. In het tweede kwartaal moest Unilever nog een forse winstdaling melden. Op de Amsterdamse effectenbeurs en in Londen steeg de koers van Unilever vanmorgen. Analisten waren vooral onder de indruk van het feit dat Unilever erin is geslaagd over de eerste negen maanden van dit jaar in Europa de winst te verbeteren, ondanks de slechte zomer. Het interim-dividend bedraagt 2,23 gulden per aandeel, een stijging van 50 procent ten opzichte van vorig jaar. De koers van Unilever, die gisteren sloot op 258,60 gulden, was omstreeks het middaguur met meer dan 13 gulden gestegen. Unilever nam in het derde kwartaal een bijzondere last van netto 81 miljoen gulden voor het Amerikaanse bedrijf Diversey (industriële reiniging), dat het concern in januari verwierf van de Canadese brouwer Molson. Afgelopen oktober fuseerde Lever Industrial met Diversey waardoor een gecombineerd bedrijf onstond met 13.000 werknemers in zestig landen. In Noord-Amerika steeg de verkoop met 18 procent. De winst bleef op het niveau van vorig jaar door aanzienlijke marketinguitgaven. In Afrika en het Midden-Oosten steeg de omzet met 11 procent en verbeterde de winst. De regio's Azië en Pacific boekten een sterke stijging zowel verkopen als winst, met ,,een opvallend sterke groei'' in China en India. In Latijns-Amerika steeg de winst ook fors, door goede resultaten in Brazilië, Argentinië en Chili.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |