U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Volkskrant snelste groeier op stabiele dagbladenmarkt

ROTTERDAM, 5 NOV. PCM Uitgevers verkoopt dit jaar gemiddeld een kleine 3.000 landelijke dagbladen meer dan vorig jaar. De grootste groeier van de uitgever die vorig jaar vijf landelijke dagbladen bij elkaar bracht is De Volkskrant, terwijl Het Parool fors heeft verloren. Dat blijkt uit de jaarlijkse cijfers die het Cebuco, een organisatie van de gezamenlijke dagbladuitgevers, gisteren heeft bekendgemaakt. De Volkskrant verkocht gemiddeld 368.400 exemplaren, 2 procent meer dan in 1995. De oplage van Het Parool, dat in grote problemen verkeert, daalde voor het eerst in tientallen jaren onder de 100.000 en kwam op 95.120, een verlies van 6,4 procent.
   NRC Handelsblad groeide licht, 0,5 procent, en kwam uit op een betaalde oplage van 272.300. Opvallend is dat het Algemeen Dagblad, dat een ingrijpend vernieuwingsproces heeft doorgemaakt en vorig jaar nog de grote verliezer was onder de landelijke dagbladen, die trend heeft weten te stuiten. De Rotterdamse krant steeg zelfs licht met 0,2 procent tot 401,235 exemplaren. Trouw wist opmerkelijk genoeg voor het derde achtereenvolgende jaar precies dezelfde betaalde oplage te behalen: 121.600 exemplaren.De Telegraaf, een uitgave van het gelijknamige concern, wist licht te groeien, met 0,5 procent tot 760.000 stuks. Courant Nieuws van de Dag, wist niet te profiteren van het verlies van zijn Amsterdamse concurrent Het Parool. Het kopblad van De Telegraaf verloor 1,3 procent tot 55.850 exemplaren. Onder de landelijke dagbladen bevonden de relatieve winnaars zich vooral in de categorie gespecialiseerde bladen. Het Financieele Dagblad groeide met 5,3 procent tot 44.046, terwijl de oplage van De Staatscourant steeg met 6 procent naar 13.046. De totale oplage van de Nederlandse kranten nam dit jaar met 1.642 exemplaren toe tot 4.753.811. Daarmee blijft het aantal verkochte dagbladen al drie jaar vrij constant en is de groei zelfs niet in tienden van procenten uit te drukken. Van de regionale dagbladen is het Friesch Dagblad een stijger. De Haagsche Courant, de Amersfoortse Courant en De Limburger zagen hun oplage afnemen.

NRC Webpagina's
5 NOVEMBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)