E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s KLM
|
'KLM gaat fors snijden in management'
Door een onzer redacteuren
In de wandelgangen circuleert een bedrag van 700 miljoen gulden dat de KLM wil besparen. Dit bedrag komt nog eens bovenop de 300 miljoen gulden die een eerder aangekondigde bezuinigingsoperatie aan de inkoopkant moet opleveren. Een woordvoerder van de KLM wil geen enkel commentaar geven. ,,Dat gebeurt morgen door de heer Bouw''. Opvallend is dat president-directeur Pieter Bouw morgen persoonlijk acte de presence geeft op de KLM-persconferentie. Normaal wordt de presentatie van de kwartaalcijfers overgelaten aan financieel directeur Ron Abrahamsen. Bouw volgt daarmee dezelfde weg als Philips-topman Cor Boonstra, die anderhalve week geleden ook persoonlijk een financiële persconferentie van zijn bedrijf voorzat. J. Rasquin, voorzitter van de Vereniging Hoger KLM Personeel, kent nog geen concrete plannen maar hij vermoedt dat de KLM in navolging van Philips sterk zal kijken of er op de kosten van het management bezuinigd kan worden. ,,Ik vrees dat mijn achterban zeker in beeld zal komen. Dat lijkt me zeer waarschijnlijk. Het bedrag van 700 miljoen kan ik niet bevestigen, maar ook niet ontkennen. Het komt uit het geruchtencircuit.'' José Smeets, bestuurder van de Vervoersbond FNV, tast eveneens nog in het duister over de op handen zijnde reorganisaties. ,,Wel vermoed ik dat het een operatie zoals bij Philips moet worden.'' Door de gestegen salarissen en sociale lasten en de gestegen brandstofprijzen staat het bedrijfsresultaat van KLM zwaar onder druk. Bouw noemde in dit verband in augustus de daling van het bedrijfsresultaat in het eerste kwartaal van 164 miljoen naar 80 miljoen gulden ,,zeer teleurstellend.''. De KLM kwam de afgelopen weken ook weer in het nieuws door geruchten over nieuwe allianties. Iberia, Swissair en British Airways werden daarbij genoemd als mogelijke nieuwe partners. Tevens zou de samenwerking tussen North West Airlines en de KLM nog steeds te wensen overlaten. Wanneer KLM aansluiting zoekt bij British Airways zou dit alleen gelden voor de Europese routes, aangezien BA zelf al een samenwerkingsverband heeft met American Airlines. Twee Amerikaanse partners in één mondiale combinatie mag niet. Met Swissair of Iberia zou KLM wel wereldwijd kunnen samenwerken. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Airlines is overgestapt van een samenwerkingsverband met Swissair naar Air France, waardoor een nieuwe combinatie KLM-Swissair-North West Airlines allesbehalve denkbeeldig is.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |