U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


VNU


VNU wil op termijn af van belang in RTL

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 2 NOV. VNU wil haar belang in de verliesgevende Vlaamse televisiezender VTM afstoten. Ook overweegt de uitgever uit Haarlem op termijn haar belangen in de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) te verkopen.

Dat zei VNU-bestuurder C. Bus gistermiddag na afloop van een persconferentie ten kantore van de Amsterdamse tv-producent IDTV waarin VNU gaat investeren. Volgens Bus past IDTV beter in de strategie van VNU dan de televisiestations. ,,We zijn meer uitgevers, dan dat we actief willen zijn in distributie.'' VNU staat klaar ,,vele tientallen miljoenen'' te investeren in het maken televisieprogramma's. Daartoe gaat ze samen met het Britse Chrysalis (nu eigenaar van IDTV) een Europese mediagroep opzetten.

De belangen in VTM en, destijds, RTL4 werden volgens Bus jaren geleden ,,vooral uit defensieve motieven'' gekocht. ,,Voor ons was het een manier om de terugloop van reclame-inkomsten uit dagbladen en tijdschriften te compenseren. En we hebben er heel veel geld aan verdiend'', zegt Bus. Maar inmiddels verkeren de commerciële televisiestations in grote moeilijkheden door komst van nieuwe tv-stations als SBS6 en door de stagnatie in de reclamemarkt. Het Vlaamse VTM maakt verlies, net als Veronica en RTL5. ,,Wij geloven nog steeds in commerciële televisie, het zal ook weer beter gaan, maar de tijden van die hoge winstcijfers komen nooit meer terug.'' Vanwege de verliezen is de tijd om te verkopen volgens Bus nog niet aangebroken. Eerst moeten er volgens hem maatregelen genomen worden om de winstgevendheid te herstellen, al denkt Bus nu al het dubbele te kunnen krijgen van wat er aanvankelijk is in gestopt.

Voor VTM is de situatie nijpender. In september heeft VNU, dat een belang van 44 procent bezit, geprobeerd de meerderheid in de Vlaamse zender te verwerven om daarmee een einde te maken aan de verdeeldheid in het bestuur dat voor enorme stagnatie zorgt. Een consortium van Vlaamse mede-aandeelhouders zette de Nederlandse uitgever toen de voet dwars. De verkoop van het belang zal tussen nu en twee jaar plaatshebben, zo denkt Bus. Over het belang van ongeveer 25 procent in de Holland Media Groep (HMG) is Bus minder duidelijk. De uitgever kan net zo goed beslissen het belang vast te houden. ,,Tja, het is natuurlijk Nederlands'', zegt Bus die denkt dat het vasthouden van het belang in HMG ook gunstige invloed kan hebben voor IDTV. De VNU-bestuurder maakt zich zorgen over RTL5 dat op last van Europees commissaris Van Miert een nieuwszender moet worden. Bus hoopt dat Van Miert coulanter zal worden. Anders moet RTL5 wellicht samen met andere partners op de been gehouden worden, aldus Bus.

NRC Webpagina's
2 NOVEMBER 1996


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)