U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Nos verkoopt geen programmagegevens

Door een onzer redacteuren
HILVERSUM, 29 OKT. De NOS zal de programmagegevens van de publieke omroepen niet gaan verkopen aan uitgevers van kranten en tijdschriften die plannen hebben om een eigen omroepgids te gaan uitgeven.

Dat zegt NOS-jurist R. van den Dolder die het NOS-bestuur zal adviseren hiervan af te zien als het bestuur al niet zelf tot die conclusie komt. In het Algemeen Dagblad van vanochtend zegt Den Dolder: ,,We zullen beleefdheidshalve binnenkort wel met hen praten, maar ze hoeven niet op onze medewerking te rekenen.''

Uitgevers hebben plannen om eigen omroepgidsen uit te geven sinds bekend is dat staatssecretaris Nuis het monopolie van de omroepverenigingen op hun programmagegevens wil schrappen. Die maatregel maakt deel uit van een wetsvoorstel de media te liberaliseren. Iedere uitgever kan vanaf 1 januari 1997 vrij beschikken over de gegevens, maar die gegevens moeten wel van de NOS worden gekocht. En daartoe lijkt de NOS nu niet bereid. ,,Er is geen noodzaak om die gegevens te verkopen, dus waarom zouden we het doen'', aldus Den Dolder.

De weigerachtige houding van de NOS is vooral een tegenslag voor De Telegraaf. Het grootste dagblad van Nederland heeft vergevorderde plannen om zijn wekelijkse zaterdagbijlage 'Weekeinde' uit te breiden met de programmagegevens voor de hele week. De Telegraaf voelt zich daartoe zelfs gedwongen omdat de uitgever twee maanden geleden in een scherp conflict kwam met de Tros, die de uitgave van haar Tros Kompas na tientallen jaren plotseling overhevelde van de Telegraaf naar uitgever Audax. ,,Daardoor komen binnen de Telegraaf-organisatie ongeveer honderd mensen zonder werk te zitten,'' zei directeur mr. W. van Doorn van de Telegraaf Tijdschriftengroep destijds. ,,We kunnen die ervaring niet weggooien. De meeste mensen werken al meer dan tien jaar voor het omroepblad.'' Door het initiatief van de Telegraaf voelden andere dagbladuitgevers zich gedwongen ook na te denken over een eigen omroepblad. Binnen de branche werd al rekening gehouden met een felle concurrentiestrijd om de lezers van omroepgidsen.

NRC Webpagina's
29 OKTOBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)