M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Telekom moet de markt overtuigen
Door onze correspondent MICHELE DE WAARD
Deutsche Telekom bracht gisteren voor het eerst in zijn bestaan tussentijds verslag uit van de bedrijfsactiviteiten. De onderneming is druk doende financieel orde op zaken te stellen en dat kost geld, bleek bij de presentatie van de halfjaarcijfers in Bonn. In de eerste helft van dit jaar liep de netto winst sterk terug van 3,5 miljard mark in de vergelijkbare periode in 1995 naar 129 miljoen mark. Dit is volgens Sommer toe te schrijven aan enkele eenmalige maatregelen om het bedrijf efficiënter te maken en aan de hoge btw-kosten die dit jaar voor het eerst over telefoongesprekken moest worden betaald. ,,De winst zal in de tweede helft van dit jaar en in 1997 sterk verbeteren'', beloofde hij. De flamboyante 47-jarige manager moet zijn onderneming in snel tempo klaarstomen voor de vrije markt. Het aftellen voor de beursgang, die 18 november wordt verwacht, is begonnen. Het bestuur is er veel aan gelegen de onderneming zo aantrekkelijk mogelijk aan de aandeelhouders te presenteren. Het wordt de grootste privatisering in Europa en toetssteen voor de positie van Finanzplatz Deutschland. Telekom is al maanden bezig met een grootse reclamecampagne om internationale beleggers en het Duitse publiek voor zich te winnen. De Duitsers zijn nooit dol geweest op aandelen. Bovendien vrezen ze hogere telefoonrekeningen. Maar voor alles moet Ron Sommer investeerders ervan zien te overtuigen dat Telekom een winstgevende concurrerende onderneming is en geen loodzwaar bureaucratisch voormalig staatsbedrijf. Het bedrijf moet efficiënter worden en daarom wordt het personeel in straf tempo verminderd. Sociale regelingen hebben het bedrijf 1,8 miljard mark gekost en trokken een wissel op de netto winst, zei Sommer. Het aantal werknemers is teruggelopen met 14.000 tot 207.000. In het jaar 2000 moeten dit er 170.000 zijn. Opvallend was de dalende omzet van het bedrijf van 32,5 miljard mark naar 30,6 miljard. De in de media ontbrande discussie over de telefoontarieven leidde tot ,,terughoudendheid bij de klanten''. De scepsis over de hoge tarieven kwam Telekom duur te staan: de omzet bij de telefonie (tweederde van de totale omzet) zakte van 25,4 miljard naar 22,4 miljard mark. Sommer: ,,We hebben grote, eenmalige kosten gehad, maar Telekom is nu helemaal klaar voor de beursgang''.
|
NRC Webpagina's
18 SEPTEMBER 1996
|
Bovenkant pagina |