U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Strijd om winkelen via Internet barst los

Door onze redacteur PAUL WESSELS
UTRECHT, 12 SEPT. De strijd om het beste systeem voor elektronisch winkelen via Internet begint serieuze vormen aan te nemen. Casema/NKM, de grootste kabelexploitant van Nederland, ontwikkelt samen met ABN Amro en IBM Nederland een zogenoemde Electronic Shopping Mall. In het voorjaar van 1997 beginnen Casema, ABN Amro en IBM een test met het systeem via de kabel in Veenendaal.

De Electronic Shopping Mall is een apart beheerd gedeelte van Internet - een zogenoemd Intranet - waar een groot aantal diensten zal worden geboden. Zo kan de consument onder meer elektronisch winkelen en beveiligd betalen. Maar ook moet het Intranet-concept andere diensten gaan bieden zoals gemeentelijke diensten en informatie, elektronische beveiliging van een huis, e-mailen, telewerken en een snelle toegang tot het wereldwijde computernetwerk Internet.

De deelname van ABN Amro aan het project is pikant omdat de bank als lid van de bankenorganisatie Interpay ook deelneemt aan I-Pay, een gezamenlijke proef van de Nederlandse banken met een digitaal betaalsyteem via Internet. ABN Amro-bestuurder Ribourdouille toonde zich in juni dit jaar bij de presentatie van I-Pay zeer optimistisch over de hoge vlucht die het digitaal 'shoppen' naar verwachting in de toekomst zal nemen. De banken, voor wie het betalingsverkeer nog altijd de basis van het bedrijf vormt, willen graag geld verdienen aan transacties via het nieuwe medium. De strijd tussen de banken spitst zich toe op de vraag wie het beste kan inspelen op de nieuwe ontwikkelingen.

Het grote verschil met Electronic Shopping Mall is dat I-Pay, dat wordt ontwikkeld met KPN Multimedia, gebruik maakt van de draadtelefoon. Volgens directeur Henk de Goede van Casema is het grootste beletsel voor diensten via Internet momenteel de ,,chaotische toegang'' tot het netwerk. Casema meent met zijn glaskabelnetwerk wel die snelle toegang tot Internet aan te kunnen bieden. Om die reden toonden de grote retailers in Nederland nog weinig belangstelling voor I-Pay. Zo is Albert Heijn, het grootste supermarktconcern in Nederland, vooral geïnteresseerd in een betere toegankelijkheid van Internet. Albert Heijn doet al sinds begin dit jaar een proef met het kabelbedrijf Cai in het Westland. ABN Amro, Casema en IBM willen op hun beurt eerst de infrastructuur van het nieuwe systeem ontwikkelen en het dan, verlost van kinderziekten, aanbieden aan de detaillisten.

Concerndirecteur marketing particulieren Peter Heijt van ABN Amro toonde zich gisteren ,,ontzettend enthousiast'' over de samenwerking met IBM en Casema. ,,Dit past heel goed in de koers die de bank heeft ingezet na de moeilijke fusieperiode.'' Na de fusie tussen ABN en Amro in 1990 is het concern bezig geweest met het moeizame proces om beide organisaties te integreren. ,,Ik geef het toe, daardoor hebben we ook een stukje gemist in de contacten met de markt. Dit is de volgende stap naar de ontwikkeling van een nieuw kanaal waarmee je de klant kan bereiken.'' IBM en Casema haasten zich gisteren te zeggen dat ABN Amro alleen voor de proef in Veenendaal exclusiviteit heeft. Zo is Casema in Voorburg bezig met een Electronic Shopping Mall waarvoor ING Bank veel belangstelling heeft.

Het proefproject in Veenendaal start met een geselecteerde groep kabel-TV abonnees van Casema/NKM. Deze krijgen gratis een kabelmodem ter beschikking waarmee zij via hun pc toegang krijgen tot Intranet. Later kan de consument wellicht ook via zijn tv toegang krijgen tot het systeem, zo zei Casema-directeur De Goede. De consument krijgt een welkomstscherm te zien met een afbeelding van een winkelstraat met daarin de verschillende aanbieders, zoals een bank, winkels, bibliotheek of een gemeenteloket. Hij kan dan door de winkelstraat 'lopen' en winkels binnengaan. De klant kan dan een produkt of dienst elektronisch bestellen en betalen. Casema verwacht op termijn bij het systeem zelfs driedimensionale en 'virtual-reality'-technieken te kunnen inzetten.

De deelnemer aan het project krijgt op zijn pc een zogenoemde elektronische portemonnee, waarmee hij middels zijn elektronische handtekening kan betalen. Het systeem maakt gebruik van Secure Electronic Transaction'protocol (SET), een nieuwe internationale standaard voor creditcard-betalingen over Internet. Heijt van ABN Amro zei te verwachten dat in een later stadium ook de chipknip, die dit najaar wordt verspreid, kan worden gebruikt voor betalingen via de Electronic Shopping Mall.

NRC Webpagina's
12 SEPTEMBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)