M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Goede tijden, slechte tijden bij commerciële tv
Door onze redacteur JACO ALBERTS
Vorige week maakte VNU, grootfinancier van commerciële televisie, halfjaarcijfers bekend. De situatie blijkt ernstiger dan verwacht. Onverwacht kwam voor de Holland Media Groep (RTL4, RTL5, Veronica) en het Belgische VTM een verlies uit de bus van 6 miljoen gulden. Met Veronica gaat het slecht, en bij RTL5 spant het erom, aldus VNU. HMG ontkent dit overigens. Ook De Telegraaf meldde aanloopverliezen van de gelieerde zenders SBS6 en Sport7. Toch blijft men investeren in een onzekere toekomst. Gisteren annonceerde SBS6 een landelijk netwerk voor regionale tv-stations die gebruik kunnen maken van een 'venster' in de reguliere programmering van de zender. En VNU gaat jaarlijks 8 miljoen gulden steken in het Brabantse station TV8. ,,Ik reken altijd nog op enig positief resultaat'', zegt directeur Huib Boermans van de Holland Media Groep (HMG), die ondanks de moeilijkheden in zijn nopjes is. ,,Tegenover u zit een tevreden broadcaster''. Zijn collega Fons van Westerloo van SBS6 verklaart dat de vorig jaar begonnen zender nog aanloopverliezen maakt, maar dat wellicht binnen tweeëneenhalf jaar met winst gedraaid kan worden. En TV10 en The Music Factory, twee zenders van Wegener Arcade? Daar moet nog twee of drie jaar geld bij, zegt Marien Haring, commercieel directeur van Arcade Media. Om van Sport 7, dat zonder te zenden al een miljard gulden aan sportrechten uitgaf, nog maar niet te spreken. Ondanks de hoopvolle toekomstscenario's waaraan de directeuren zich vastklampen is het heden allerminst een vetpot en wordt er veel geklaagd. De markt is verpest. Drie jaar geleden was RTL4 nog de enige commerciële zender van betekenis, en werd hij door adverteerders met liefde omhelsd. Ze waren al lang blij dat ze een alternatief voor de publieke zenders kregen. Nu kunnen adverteerders kiezen tussen meer dan tien Nederlandse stations en, erger voor hen, de kijkers kunnen dat ook. ,,Er is natuurlijk wel te veel concurrentie in dit pestlandje'', zegt Boermans. Een gericht reclamespotje van Albert Heijn heeft niet meer het bereik van vroeger. Adverteerders kiezen daarom weer in toenemende mate voor oude media als dagbladen die vaak een duidelijker profiel hebben. Om tegen de verdrukking in toch adverteerders te trekken, geven de tv- stations forse korting op reclamezendtijd. Ernstige terugval van inkomsten is echter het gevolg.
|
NRC Webpagina's
3 SEPTEMBER 1996
|
Bovenkant pagina |