U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Groei nieuwe media
drukt resultaat KPN

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 24 AUG.
De snelle expansie van Koninklijke PTT Nederland (KPN) in nieuwe media heeft het bedrijfsresultaat van het post- en telecommunicatieconcern in de eerste helft van dit jaar met bijna 50 miljoen gulden gedrukt. KPN Kabel en KPN Multimedia leden verliezen van respectievelijk 30 en 19 miljoen gulden.

Mede daardoor bleef de stijging van het bedrijfsresultaat die KPN gisteren bekendmaakte beperkt tot 12,7 procent. Het kwam uit op 2,186 miljard gulden, 147 miljoen meer dan een jaar geleden. Het concern schrijft de groei toe aan beheersing van personeelslasten en lagere reorganisatievoorzieningen. De omzet groeide met 8,6 procent tot 10,3 miljard.

Als gevolg van hogere financieringslasten en 57 miljoen gulden verlies op deelnemingen (vooral Unisource) nam de netto winst met 8,5 procent toe tot 1,209 miljard gulden. De winst per aandeel bedroeg 2,61 gulden, tegenover 2,42 in de eerste helft van 1995. Het concern keert een interimdividend uit van een gulden per aandeel (vorig jaar 90 cent), naar keuze in contanten of aandelen.

Met de jongste resultaten blijft KPN aan de onderkant van zijn verwachting. Bestuursvoorzitter Wim Dik voorspelde eerder ,,duidelijke'' groei van het resultaat, wat in beursjargon neerkomt op 7 tot 12 procent. KPN herhaalde deze prognose gisteren. Het op 63 gulden geopende aandeel KPN daalde in reactie op de halfjaarcijfers met 4 procent naar 60,60 gulden.

Het verlies van 49 miljoen gulden op nieuwe media is een aanzienlijke teruggang tegenover vorig jaar, toen KPN Kabel en KPN Multimedia gezamenlijk nog 17 miljoen bijdroegen aan het bedrijfsresultaat. Aanloopkosten van KPN Kabel, dat buitenlandse kabelnetten verwierf en nieuwe diensten introduceerde, zorgden ervoor dat het resultaat bij deze dochter met 59 miljoen gulden daalde. De omzet ervan steeg van 118 tot 171 miljoen gulden.

De belangrijkste dochters van KPN, PTT Post en PTT Telecom, boekten hogere omzetten en resultaten. Met name de verbetering van het bedrijfsresultaat bij Post was aanzienlijk. De toename bedroeg 127 miljoen gulden, ofwel 44 procent, tot 418 miljoen. Het bedrijfsresultaat van Telecom steeg verhoudingsgewijs minder sterk, met 10,7 procent tot 1,77 miljard. KPN meldt in alle sectoren volumegroei. De omzet van Post steeg 8,3 procent tot 3,22 miljard gulden, vooral door toename van nationaal postvervoer, expansie in koeriersdiensten en acquisitie van boekhandelsketen Bruna door 50-procentsdochter Postkantoren BV.

PTT Telecom zag zijn omzet met 7,8 procent groeien tot 6,92 miljard. De sterkste groei (een kwart miljard gulden) vertoonde mobiele telecommunicatie. De omzet in internationale telefonie liep, door fors lagere tarieven, met 5 procent terug tot 1,12 miljard gulden.

NRC Webpagina's
24 AUGUSTUS 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)