U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Pr-man van Major wordt lord
LONDEN, 21 AUG. Premier Major heeft zich de woede van de oppositie op de hals gehaald door Maurice Saatchi bij de koningin voor te dragen voor de adellijke titel lord. Saatchi, vaste pr-man van de Conservatieve partij, ontwierp recentelijk een poster waarop Labourleider Tony Blair staat afgebeeld als duivel met rode ogen. Na zware kritiek van kerkelijk leiders en oppositiepartijen trokken de Conservatieven de poster tijdelijk in. Hij wordt nu door de Engelse Reclame Codecommissie nader bekeken.

Behalve de titel krijgen Saatchi en dertien andere onderscheidenen het lidmaatschap van het House of Lords, een van de twee Kamers van het Britse parlement. Een van de overige kandidaten heeft als pr-adviseur eveneens te maken met de Conservatieve campagne. Labour reageerde furieus. ,,Midden in een rel over wat iedereen de vuilste verkiezingscampagne in de geschiedenis noemt, verheft de regering twee mensen die deze vuile, leugenachtige campagne hebben bedacht in de adelstand'', aldus een woordvoerder.

Maurice Saatchi en zijn oudere broer Charles hielpen in 1979 Margaret Thatcher aan de macht met een affiche van een lange rij mensen bij de sociale dienst, vergezeld van de slogan 'Labour werkt niet'. De huidige campagne wordt gevoerd onder de kreet 'New Labour, new danger'.

NRC Webpagina's
21 AUGUSTUS 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)