U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Ahold


Ahold neemt groot belang in Thailand

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 14 AUG. Ahold is een samenwerkingsverband aangegaan met de Central Group, de grootste detailhandelsonderneming van Thailand. Ahold neemt een minderheidsbelang van 49 procent in de joint venture en zal er minimaal honderd miljoen dollar in investeren. Dat heeft Ahold, in Nederland eigenaar van de supermarktketen Albert Heijn, gisteren bekendgemaakt.

Central brengt zijn dertig supermarkten in het samenwerkingsverband in. De nieuwe joint venture moet de keten verder uitbouwen. Binnen drie tot vijf jaar moet de omzet van de supermarktketen ten minste zijn verdubbeld tot een miljard dollar, ofwel 1,65 miljard gulden.

De overeenkomst met de Central Group is een belangrijke stap in de ambitieuze expansieplannen van Ahold in Azië. Binnen vijf jaar wil het concern zo'n duizend supermarkten in dit gebied hebben, zo verklaarde bestuursvoorzitter C. van der Hoeven in maart dit jaar. Over tien jaar zal 10 procent van de omzet uit dit gebied moeten komen. Ahold heeft vorig jaar in Singapore een eigen kantoor geopend. Inmiddels zijn al overeenkomsten gesloten in Indonesië, Maleisië en Singapore, waar de eerste supermarkten onder regie van Ahold-deskundigen worden geëxploiteerd.

Ahold gaat zijn grote supermarkten in Zuid-Oost Azië exploiteren onder de naam Tops, ontleend aan één van de ketens die Ahold in de Verenigde Staten heeft. De onderneming denkt hiermee op den duur aanzienlijke financiële voordelen te behalen. Ook krijgt de consument ,,van begin af aan een internationale supermarkt-kwaliteitsgarantie'', aldus het concern.

De dertig supermarkten in Thailand zijn alle ondergebracht in grote warenhuizen van de Central Group en dragen nu nog de namen Central en Robinson. In omvang zijn ze te vergelijken met een ,,behoorlijke'' Albert-Heijnwinkel (circa 10.000 produkten en een vloeroppervlakte van 2000 vierkante meter). De meeste winkels (22 stuks) staan in de Thaise hoofdstad Bangkok.

De keten moet uitgroeien tot een nationaal werkende, die zich in eerste instantie richt op de stedelijke gebieden in Thailand. Naast supermarkten in grote warenhuizen zullen ook zelfstandige, zogeheten 'stand alone' versies hun intrede doen.

De Central Group is in 1947 als warenhuisonderneming opgericht door Tiang Sutchichart Chirathivat. Het bedrijf, dat nog steeds in familiehanden is, verricht ook activiteiten in groothandel, vastgoed, hotelwezen, franchising en produktie. De omzet bedraagt circa 2,4 miljard dollar per jaar.

In Thailand speelt de supermarkt nog een bescheiden rol. Zo'n 15 procent van de levensmiddelen wordt daar afgezet via dit handelskanaal. De verwachting is dat dit percentage de komende jaren snel zal stijgen.

NRC Webpagina's
14 AUGUSTUS 1996


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)