U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Consumentenbond daagt HMG in conflict tv-schotels

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 9 AUG. De Consumentenbond spant namens de 300.000 schotelbezitters in Nederland een kort geding aan tegen de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica), SBS6 en Nethold. De commerciële omroepen hebben besloten hun signalen eind deze maand niet langer analoog, maar digitaal te verspreiden. De schotelbezitters worden hierdoor gedwongen nieuwe apparatuur te kopen die 2000 gulden kost.

Het kort geding dient voor de rechter in Amsterdam. Datum en tijdstip zijn nog niet bekend. De Consumentenbond eist dat de commerciële omroepen nog ten minste vijf jaar het analoge signaal parallel blijven uitzenden, zodat schotelbezitters geleidelijk kunnen overschakelen op digitale apparatuur.

Nethold, dat in Nederland bekendheid geniet met zenders als FilmNet en SuperSport, gaat de digitale signalen verspreiden in een 'digitaal boeket' waarin tegen extra betaling ook zenders als Sport 7 kunnen worden opgenomen. Voor de commerciële zenders betekent de overgang naar het digitale tijdperk een enorme bezuiniging. Analoge doorgifte via de satelliet kost naar schatting zo'n 13 miljoen gulden per jaar. Een digitaal signaal heeft tien keer zo weinig satellietruimte nodig en is dus veel goedkoper. Kenners schatten dat de Holland Media Groep (HMG) met drie zenders zo'n 30 miljoen gulden per jaar bespaart. HMG liet de Consumentenbond eerder weten zich niet geroepen te voelen gedupeerde schotelbezitters tegemoet te komen. SBS6 heeft helemaal niet inhoudelijk gereageerd op de argumenten van de bond. De Consumentenbond heeft vervolgens staatssecretaris Nuis (mediazaken) gevraagd in het conflict te bemiddelen, ,,maar die hield de boot af'' aldus K. van Tankeren van de Consumentenbond.

De bond stelt dat de schotelbezitters een afhankelijkheidsrelatie met de commerciële omroepen hebben. De commerciële zenders houden volgens de bond geen rekening met de belangen van de schotelbezitters. Bovendien hebben de gedaagde partijen de kabelexploitanten wel tijdig en kosteloos voorzien van digitale ontvangstapparatuur. Een andere oplossing is het tot 2001 kosteloos beschikbaar stellen van digitale apparatuur aan schotelbezitters, aldus de Consumentenbond.

Gedupeerde schotelbezitters hebben de Consumentenbond overspoeld met klachten toen bekend werd dat de commerciële omroepen zouden overschakelen op een andere uitzendnorm. Velen hebben onlangs kostbare analoge ontvangstapparatuur aangeschaft, die straks waardeloos is voor ontvangst van de bewuste commerciële zenders. De bond zegt bovendien dat er nog vrijwel nergens in Nederland digitale apparatuur voorhanden is, wat Nedhold overigens ontkent. Volgens dit bedrijf liggen er 40.000 digitale decoders klaar in de winkel, waarvan er 17.000 besteld zijn, en kunnen er elke week 10.000 worden geleverd.

HMG wil nog niet reageren op het aanstaande kort geding zolang er geen dagvaarding is. Nethold begrijpt, aldus jurist mr. W. Moerer, niet waarom het ook wordt betrokken bij de zaak: ,,Wij hebben geen relatie met consumenten met analoge decoders. Wij komen gewoon met een nieuw produkt.'' Volgens Moerer heeft de eis van de Consumentenbond weinig zin omdat er geen satellietruimte meer beschikbaar is om alsnog analoge signalen te gaan verspreiden.

NRC Webpagina's
9 AUGUSTUS 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)