U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S e l e c t i e


Televisie

Films op tv

Radio

R A D I O   V O O R A F :
Sponsor let bij muziekfestival niet echt op inhoud

Door MARKUS MEULMEESTER
Grote festivals zoals Pink Pop, North Sea Jazz en honderden lokale muziekfestivals kunnen niet meer zonder sponsors. Geld - van enkele tienduizenden tot tonnen - is nodig voor de artiesten, podia, belichting, installaties, posters en publiciteit. De radiodocumentaire Wie betaalt het festival? die morgen wordt uitgezonden, onderzoekt aan de hand van het Bluesfestival dat aanstaande zondag in Brielle wordt gehouden de invloed van de sponsor op de artistieke vrijheid. Daaruit blijkt zonneklaar dat de sponsor een behoorlijke vinger in de pap heeft. Aan het woord komen mensen van het organisatiecomité, sponsorwervers en vertegenwoordigers van bedrijven.

Zo wilde de organisator het Brielle-bluesfestival eigenlijk op zaterdag houden. De mensen zouden het op zaterdag laat kunnen maken en zondag willen uitslapen. Maar dat leek de lokale middenstand geen goed idee. De omzet op zaterdag zou aanzienlijk minder kunnen worden. Zondag was beter omdat dan alle mensen vrij zijn en er meer mensen naar de stad kunnen komen wat weer gunstiger is voor de plaatselijke horeca. Die concessie heeft het organiserend comité maar gedaan.

Sponsorwerver Frank van Hoorn meent dat het werven ,,een groeiende business'' is en de geldgever er zoveel mogelijk aan zal doen om zijn investering op zijn minst terug te verdienen. Voor een onderneming wordt het volgens hem steeds interessanter om zich op muziekfestivals te richten omdat daar de jeugd kan worden bereikt. Het wordt voor de adverteerder met het grote aantal televisiestations steeds moeilijker jongeren en nieuwe markten te bereiken. Voor tabaksfabrikanten die niet op radio- en televisie mogen adverteren is het meedoen aan de sponsoring van muziekfestivals aan strikte condities gebonden. Annelie Verstraaten, verantwoordelijk voor de sponsorcontracten bij een tabaksfabrikant, zegt dat alles in contracten - van de eventuele plek van de stand, logo's, spandoeken, betalingswijze tot de grootte van de bedrijfsletters in festivalkrantjes - wordt geregeld. Met de inhoud van het artistieke programma bemoeit zij zich niet. Uit de alleszins onderhoudende documentaire blijkt dat voor de sponsors eigenlijk alleen de naam van het bedrijf van het belang is en dat het zaak is dat die goed tot uitdrukking komt. Voor wat er op het festival te horen en te zien is, interesseren zij zich niet zo erg. Invloed op het artistieke vlak is er dus nauwelijks. Willen ze ook niet. Het gevaar voor festivals zit hem meer in het slechte weer en artiesten die uit principiële overwegingen niet door de tabaksindustrie of bierbrouwerij gesponsord willen worden en vervolgens wegblijven. Maar zijn dat er veel?

De schatkamer: Wie betaalt het festival? Woensdag 24 juli, Radio 5, 14.02-15.00u.


Ochtendgym terwijl u de boodschappen doet

Door SIMOME VAN DER BURG
De ochtendgymnastiek is deze zomer op een speciale manier weer terug op de radio. De koele volksdames Helen en Yvonne presenteren het programma vanaf het rondreizende zomerfestival De Parade op JazzRadio. Zij zijn bekend van hun act De Levende Jukebox in een tent op het festivalterrein, waar zij tegen betaling het levenslied laten horen.

De uitzending wordt gepresenteerd door Helen, die de instructies geeft. Yvonne doet de oefeningen, zodat Helen meteen kan zien of de luisteraar haar opdrachten kan volgen. Het geheel wordt begeleid door luchtige piano of orgeljazz van Jan Robijns.

De uitzending is precies zo burgelijk als ochtendgym hoort te zijn. Daar staan de beide dames garant voor. Helen en Yvonne spelen karakters uit de Amsterdamse volksbuurt, die hun leven lang beroemd hebben willen worden maar helaas nooit de lof hebben gekregen die zij verlangden. Dat verwijten de dames elkaar. Tijdens hun act De Levende Jukebox gaan de onderhuidse snerende opmerkingen over en weer. Als de één een liedje zingt, doet de ander ongeïnteresseerd om vervolgens te laten zien dat zij het véél beter kan. Het zijn twee jaloerse mokkende tantes die elkaar aan zouden vliegen als het hooggeëerd publiek er niet bij zou zitten, dat hen de roem moet verschaffen die zij zo graag willen. Het programma wordt door dezelfde personages bevolkt. Helen loopt lekker te mopperen op Yvonne, die staat te zwoegen op de oefeningen. De tragiek van de beide dames is lachwekkend en plaatst de 'ochtendgymnastiek op de radio' in een verfrissend perspectief.

Degene die zijn buikje bij wil werken komt bedrogen uit. De oefeningen van Helen verbeteren de conditie niet. De gymnastiek lijkt te zijn bedoeld voor dikke dames van drie hoog achter, wier dagelijks dieet uit frikandellen en patat bestaat. Niemand anders zou er een drup bij zweten.

De 'training van het achterwerk' omvat alleen een spanning van de buik en de billen. ,,Dat kunt u overal doen'', zegt Helen, de toehoorders aanmoedigend. ,,Liggend, zittend en lopend. Terwijl u boodschappen doet bijvoorbeeld. U zult zien dat uw achterwerk van vorm verandert.'' Dat is twijfelachtig. Een ding is zeker: er is geen gevaar voor verrekkingen of overbelasting van de spieren.

'Move on met Helen en Yvonne' tot 16 augustus om 10 uur tijdens werkdagen bij JazzRadio, 10 minuten.

NRC Webpagina's
23 JULI 1996


CARRIERE

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)