U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S e l e c t i e


Televisie

Films op tv

Radio

T V   V O O R A F :
Hoe minder conflicten, hoe minder CNN-kijkers

DOOR HENK VAN GELDER
Ted Turner, de grote man van de internationale nieuwszender CNN, draait er desgevraagd niet omheen. ,,Wars are good for business'', beaamt hij - zodra ergens op de wereld tot de verbeelding sprekende spanningen ontstaan, wenden miljoenen kijkers zich tot CNN als hun primaire nieuwsbron, in de wetenschap dat het station ter plaatse is en rechtstreeks verslag zal doen. Nog altijd wordt in het hoofdkantoor in Atlanta met nauwelijks verholen nostalgie nagepraat over de Golf-oorlog; ze kunnen van de gecensureerde reportages van Peter Arnett zeggen wat ze willen, maar CNN was erbij en trok alle aandacht naar zich toe.

De tweede aflevering van de VARA/NPS-serie De nieuwsfabriek, samengesteld door Matthijs Cats en vanavond te zien, toont volgens een begeleidend persbericht aan dat nieuws verkoopt. Dat gold zeker voor de Golf-oorlog en voor de wall to wall-registratie van het proces tegen O.J. Simpson. Maar of het ook voor de rest van de CNN-operaties geldt, is nog maar de vraag. Een redacteur bevestigt indirect dat CNN een probleem heeft: als er geen internationaal conflict gaande is, wordt er veel te weinig naar de zender gekeken. Turner beweert weliswaar (in een archief-interview) dat hij via zijn zender een dialoog tussen de wereldleiders tot stand wil brengen, maar de paradox is zonneklaar: hoe meer dialoog, hoe minder spanningen, hoe minder kijkers. Door een deerlijk gebrek aan cijfermatige onderbouwing wordt in deze aflevering niet opgehelderd of CNN eigenlijk een winstgevende onderneming is. Jammer, want het antwoord op die vraag zou op zijn minst leerzaam zijn voor de RTL-directie die van RTL5 een continue nieuwszender wil maken.

In plaats daarvan zien we het zenuwcentrum in Atlanta, waar een producer opschept over het feit dat men er beschikt over alle telefoonnummers van de machtigen der aarde (niet alleen op kantoor en thuis, maar ook van hun drie favoriete cafés), we horen redacteuren en presentatoren en er is commentaar van een paar buitenstaanders. Eén van hen is Marlin Fitzwater, ex-woordvoerder van ex-president Bush, die bekent dat het Witte Huis tijdens de Golf-oorlog door CNN in het nauw werd gedreven, en moppert dat Arnett zich destijds in Bagdad een rad voor ogen liet draaien.

De grootste flop voor Ted Turner was tot dusver de megalomane opzet van zijn Goodwill Games, een spektakel met Olympische pretenties dat moest aantonen hoe begaan CNN is met de wereldvrede. Zelfs zijn eigen sportredacteuren durven nu wel op te biechten dat er niets van deugde en dat het publiek zich er niet door liet overdonderen. Het traantje dat tijdens de slotceremonie op Turners wang glinsterde, doet echter vermoeden dat de man er zelf danig van onder de indruk was.

De nieuwsfabriek, Ned.3, 21.14-22.00u.

NRC Webpagina's
12 JULI 1996


CARRIERE

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)