U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


NIPO

12 procent van bedrijven aangesloten op Internet


Ruim 12 procent van de Nederlandse bedrijven beschikt over één of meerdere aansluitingen op Internet, twee keer zoveel als begin dit jaar. Bovendien heeft 15 procent van de bedrijfsvestigingen concrete plannen om binnen een jaar een aansluiting te nemen op dit wereldwijde netwerk van computers. Dit blijkt uit een onderzoek van het NIPO.

Voor bedrijven is Internet vooral aantrekkelijk wegens E-mail of wel elektronische post. Deze manier van communiceren is niet alleen goedkoop en snel, maar is ook bruikbaar voor bedrijven waar niet steeds iemand aanwezig is.

Onder de bedrijven met een Internet-aansluiting treft men naar verhouding veel eenpersoonsbedrijven aan, die van tijd tot tijd de elektronische postbus legen.

Voor het zoeken van informatie wordt Internet minder gebruikt. Zichzelf op Internet presenteren met een zogeheten homepage is voorlopig vooral een zaak van de grote bedrijven. Internet scoort het hoogst binnen de zakelijke dienstverening (23 procent). De groothandel is goed voor 13 procent, maar daar zal zich de komende maanden de sterkste toename voordoen.

Ook het exporterende deel van het bedrijfsleven is een belangrijke groeimarkt voor de aanbieders van Internet-aansluitingen. Van die bedrijven heeft een derde momenteeel concrete palannen voor een aansluiting. Een groot deel wil Internet gaan gebruiken als distributiekanaal. Naar verwachting wordt Internet snel interessanter voor de detailhandel, zodra ook de kabelexploitanten Internet gaan aanbieden en meer consumenten in de huiskamer bereikt worden.

NRC Webpagina's
9 JULI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)