R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE Televisie
|
T V V O O R A F :
Goed camerawerk in mislukte Heeresmaverhalen
Door HANS BEEREKAMP
Een voice-over die niet alleen de innerlijke overpeinzingen van de personages vertolkt, maar ook in feite het verhaal vertelt, dat is meestal een noodgreep. In dit geval is het emotieloos uitgesproken commentaar in ironisch-burgerlijke taal gevat en heel vaak flauw en niet ter zake. Dat geldt ook voor de typeringen van de acteurs. De filmpjes, Een aanranding in het Vondelpark, Damesunderwear en Een moederhart klopt aan, hebben thematisch het onbegrip gemeen van een vrouw voor de mannelijke seksualiteit, of die zich nu presenteert in de vorm van een zwarte (sic!) aanrander, een fetisjist op het platteland of een vanzelfsprekend tot verwaarlozing en overspel geneigde echtgenoot. In alle drie de gevallen maakt Schouten een karikatuur van de vrouwelijke hoofdrol, die niet alleen slachtoffer, maar ook uitlokster lijkt te moeten voorstellen. De korte serie riekt naar een pijnlijke mislukking van de tegenwoordig vooral als non-fictie-televisiemaker werkzame Schouten, die drie speelfilms voor de bioscoop op zijn naam heeft staan (Dooltocht, Instant Pictures en Een zaak van leven of dood). Toch is dat niet helemaal waar: als je het geluid uitzet - en de eindeloos herhaalde muzikale thema's noch de krakkemikkige dialogen en teksten meer hoort - valt de bijzonder geraffineerde cameravoering en belichting op. De Hollandse wolkenluchten en bijna magisch-realistische visuele toon van Joost van Gelder in Damesunderwear en de kunstmatige belichting en het intense camerawerk van Melle van Essen in de overige twee delen maken iets goed van de totale scenariochaos. De beste acteur in beeld is de Duitser Günter Lamprecht (Franz Biberkopf in Fassbinders Berlin Alexanderplatz), die om taalproblemen zijn mond moet houden, maar ik begrijp niet wat zijn personage in de film doet.
Damesverhalen, Ned.3, 23.09-23.30u.
|
NRC Webpagina's
1 JULI 1996 |
Bovenkant pagina |