U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Planbureau adviseert
twee publieke netten


Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 29 JUNI.
De financiële positie van de publieke omroepen zal aanzienlijk verbeteren wanneer het aantal netten wordt teruggebracht van drie naar twee. De afhankelijkheid van reclame-inkomsten neemt dan af, zodat het bestel beter opgewassen is tegen financiële tegenvallers. Dit concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in een onderzoek naar de economische effecten van omroepbeleid in de periode tot 2010.

Het CPB heeft het onderzoek verricht op verzoek van de Commissie Ververs, die het kabinet afgelopen woensdag heeft geadviseerd over de toekomst van het publieke omroepbestel. Ververs heeft voorgesteld aanzienlijke bezuinigingen door te voeren, maar gaat wel uit van het voortbestaan van drie televisienetten en vijf radiozenders. De commerciële televisie-stations hebben de financiële positie van de publieke omroepen onder druk gezet. De inkomsten uit reclame lopen terug terwijl de produktiekosten van programma's stijgen.

Het Bureau heeft twee oplossingen onderzocht om de financiële basis van de publieke omroep te verbeteren. Een kostenreductie door reorganisatie van de omroepverenigingen of het opheffen van één van de publieke netten. Het voorstel om te reorganiseren lijkt op het advies van de commissie Ververs die ondermeer kostenreducties van 75 à 100 miljoen gulden bepleit. Het CPB concludeert dat de omroepbijdrage dan wel met 10 tot 35 procent omhoog moet en dat er aan deze oplossing grote financiële onzekerheden kleven. De overstap naar een publiek bestel met twee netten is veel doeltreffender. Verlies kan zelfs omslaan in winst. Daar staat tegenover dat de pluriformiteit van het bestel onder druk kan komen.

NRC Webpagina's
29 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)