U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Arthur D. Little


'Privatiseren Schiphol kan voordelig zijn'

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 29 JUNI. Gedeeltelijke privatisering van Schiphol kan de luchthaven bedrijfsmatige voordelen opleveren. Wel is voor privatisering veel regelgeving nodig, om machtsmisbruik door de monopoloïde onderneming te voorkomen.

Dat schrijft minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) de Tweede Kamer, mede namens minister Zalm (Financiën).

Verkeer en Waterstaat onderzoekt of de nationale luchthaven gedeeltelijk kan worden geprivatiseerd. Het Tweede-Kamerlid Van Rooy (CDA) diende vorig jaar bij de behandeling van de uitbreidingsplannen van de luchthaven een motie van die strekking in, die door het kabinet werd overgenomen.

Volgens Jorritsma is voor een eventueel besluit tot gedeeltelijke privatisering ,,meer onderzoek nodig''. Daarbij zal ook gekeken worden naar ervaringen met geprivatiseerde luchthavens in Groot-Brittannië en Denemarken. Het is de vraag ,,of niet een zodanig bureaucratisch systeem van regels en toezicht noodzakelijk blijkt te zijn dat zulks niet opweegt tegen de mogelijke voordelen van privatisering'', aldus de bewindsvrouw.

De aandelen-Schiphol zijn nu nog voor 75,8 procent in handen van de staat. Amsterdam bezit 21,8 procent, Rotterdam 2,4 procent. Gedeeltelijke privatisering zou geld vrij maken voor investeringen in infrastructuur.

Jorritsma heeft het onderzoeksbureau Arthur D. Little gevraagd om een advies over ontwikkelingen in de luchtvaart de komende twintig jaar. Het bureau concludeert dat Schiphol een internationaal, multi-modaal knooppunt voor passagiers en vracht moet worden, wil het zijn huidige positie versterken. In het gisteren uitgebrachte rapport wordt gesteld dat de komende jaren strijd zal worden geleverd tussen luchthavens op het gebied van dienstverlening, minder wachttijden en bereikbaarheid. In Europa zullen drie tot zes grote hub-luchthavens over blijven. Wil Schiphol daarbij horen, dan vereist dit ,,belangrijke en meer risicovolle investeringen, een eenduidige commerciële, marktgerichte focus en voortdurende nauwe afstemming met luchtvaartmaatschappijen en andere belanghebbenden''.

Deze investeringen zullen er toe leiden dat de nationale luchthaven zich meer dan nu gaat richten op haar kern-activiteit - vervoer - in plaats van op daaraan gerelateerde diensten als winkels en vastgoed. Voor deze investeringen zijn 'partnerships' nodig met direct betrokkenen, aldus het bureau.

,,Realisatie van de visie zal nauwe samenwerking met strategische partners vereisen.''

NRC Webpagina's
29 JUNI 1996



    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)